Principii pentru Ghidul de deontologie în învățământul vocațional al Facultății de Teatru și Film

Principii pentru Ghidul de deontologie în învățământul vocațional al Facultății de Teatru și Film

Principiile care vor sta la baza elaborării

Ghidului de deontologie în învățământul vocațional al Facultății de Teatru și Film (UBB)


Grupul de lucru Etică și Integritate Academică din cadrul Facultății de Teatru și Film a elaborat un set de principii de deontologie vocațională. Acestea au fost în dezbatere publică în cadrul comunității academice a FTF și, după integrarea observațiilor primite, au fost votate de Consiliul FTF. Principiile vor sta la baza unui Cod deontologic vocațional.

 

Principiul toleranței zero față de orice discriminare, hărțuire sau bullying privind comportamentul și orientarea sexuală, rasa, etnia, sexul, genul, dizabilitatea, vârsta, credințele personale, condiția socială, precum și față de orice comportament care lezează demnitatea personală. Fiecare membru al comunității academice (profesori, studenți, cercetători științifici, personal auxiliar) are dreptul de a fi tratat echitabil, cu demnitate și respect.

Principiul nediscriminării și asigurării de șanse egale pentru toți membrii comunității academice

Principiul organizării autonome – se va constitui o comisie de deontologie vocațională a FTF care să gestioneze situațiile care țin de deontologie vocațională, înainte ca acestea să ajungă la comisia de etică a UBB.

Principiul interzicerii relațiilor sexuale dintre un cadru didactic și un student aflați în relație didactică sau profesională directă, deoarece acestea creează o situație de incompatibilitate academică cu valorile etice și deontologice ale facultății.

Principiul consimțământului informat pentru contactul fizic în zonele intime în cadrul unei interacțiuni academice (între cadru didactic și student sau între studenți)

  • comunicarea prealabilă și clară a scopului și acțiunilor implicate
  • posibilitatea oricăreia dintre părțile implicate de a-și retrage consimțământul.

Principiul reglementării intimității ca parte din procesul pedagogic sau artistic, în termeni de justificare și de protocol în procesul de lucru

  • organizarea unui atelier de coordonare de intimitate (intimacy coordination) susținut de specialiști

Principiul reglementării nudității ca parte din procesul didactic și procesul artistic, în sensul că nuditatea, în procesul didactic, trebuie să fie consensuală și justificată artistic

-elaborarea unui set de proceduri pentru repetițiile scenelor cu nuditate sau care reprezintă actul sexual în ghidul deontologic vocațional.

Principiul asumării unui set de valori etice de producție pentru producțiile artistice (de exemplu respectarea vieții și sănătății corporale a ființelor umane și non-umane, respectarea demnității), care va fi anexă a ghidului deontologic vocațional și va fi diseminat prin canalele de comunicare oficiale (site-ul facultății).

Principiul interzicerii hărțuirii de orice fel între oricare dintre membrii comunității academice, așa cum este ea definită în Ghidul pentru combaterea discriminării al UBB, conform Art. 2, punctele (6), (7), (8).

Principiul bunăstării emoționale pentru toți membrii comunității academice

Principiul non-violenței – interzicerea acțiunilor singulare ori repetate de agresiune fizică, emoțională, morală, sexuală, care pot include, dar nu se reduc la descurajare, discreditare, devalorizare, shaming, pedeapsă, intimidare, jignire, gaslighting a oricărui membru al comunității academice.

Principiul asigurării integrității și siguranței fizice a tuturor membrilor comunității academice în procesele didactice și artistice.

Principiul confidențialității – informațiile personale împărtășite de membrii comunității academice în cursul procesului didactic sunt protejate de confidențialitate.


Principiul evaluării obiective, transparente, argumentate și constructive

  • comunicarea criteriilor și baremelor de evaluare
  • oferirea de clarificări legate de evaluare pe parcursul procesului didactic atunci când acestea sunt solicitate
  • folosirea unui discurs care nu lezează demnitatea personală
  • respectarea și încurajarea identității artistice a

Principiul prevenției

  • obligativitatea facultății de a instrui membrii comunității academice (prin cursuri, ateliere și alte tipuri de evenimente) cu privire la deontologia vocațională
  • includerea codului deontologic în setul de documente care trebuie parcurse la începutul activității didactice de către studenți și cadrele didactice și auxiliare
  • organizarea unei sesiuni de informare destinată studenților de anul 1 la începutul anului universitar, care va aborda principiile deontologice ale învățământului vocațional, inclusiv drepturile și obligațiile membrilor comunității academice.

Principiul încurajării sesizării încălcării normelor etice și deontologice, incluzând:

  • modificarea termenului de prescripție pentru depunerea unei sesizări în sensul majorării termenului de prescripție de la 30 de zile la 90 de zile
  • recomandarea transmisă către membrii comunității academice de a aduce la cunoștința conducerii încălcările deontologice la care au fost martori
  • îndrumarea membrilor comunității academice către persoanele competente (tutori de an, șef de departament și decanat) pentru a le soluționa sesizarea
  • instituirea posibilității de a depune sesizare anonimă, ca o modalitate de informare a conducerii despre problemele existente în facultate – prin buton roșu / formular online pe prima pagină a site-ului și / sau cutie poștală în sediul FTF.
  • obligativitatea sesizării organelor de urmărire penală în cazul constatării unei fapte cu potențial penal.

Principiul non-victimizării – interzicerea aplicării unui tratament advers îndreptat împotriva persoanei care formulează o sesizare sau plângere privind încălcarea normelor deontologice sau a normelor etice.