Categorii echipamente

 

Profesori

Director Departament

Lect. univ. dr. Daniel Iftene

Daniel Iftene

Lect. univ. dr.

daniel.iftene@ubbcluj.ro

 

Daniel Iftene este specializat în jurnalism, focalizând jurnalismul cultural.
În 2015 a obținut titlul de doctor în Teatru și Artele spectacolului, la Universitatea Babeș-Bolyai, investigând creația artistică a regizorilor români de teatru în film și a regizorilor de film în teatru, în perioada 1900-1989.

Cercetează în domeniile: istoria și teoria filmului, scriere creativă și structuri narative în audiovizual. În ultimii ani, a contribuit cu cronici de film și articole de specialitate în importante reviste culturale din țară. Dezvoltă proiecte de educație cinematografică destinate elevilor, în colaborare cu festivaluri și instituții de profil din țară.

Printre publicațiile sale se numără: “Sexual monstrosity in contemporary cult TV series: the case of the American Horror Story”, Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media, 2016;  “Imposing Audience Dictatorship on Romanian Filmmakers in the pre-Ceausescu Era”, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014; “Theatrical Influences In the Early Romanian Narrative Cinema”, Editura Eikon, Cluj-Napoca,2012;“Portraits of the Young in the New Romanian Cinema (2000-2011)”,Proceedings of The Digital Generation: Self-Representation, Urban Mythology and Cultural Practices, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2011 etc.

Cursuri predate:

Istoria filmului și a televiziunii

Publicistică cinematografică

 

Seminarii și cursuri practice:

Istoria filmului universal

Istoria filmului românesc

Teoria filmului

Estetica filmului

Critică și analiză de film

Scriere creativă: Limbă și stil pentru audiovizual

 

Link:

https://ubbcluj.academia.edu/DIftene

Cadre didactice titulare

Prof. univ. dr. Rodica Mocan


Prof. univ. dr. habil. Rodica Mocan

rodica.mocan@ubbcluj.ro

 

Rodica Mocan este profesor universitar la Departamentul Cinematografie și Media, fiind specializată în media digitală și noile arte media. Are un doctorat în Sociologie (2005), cu o focalizare asupra noilor metode de e-learning și un doctorat în Teatru și Artele Spectacolului (2016), despre performance-uri interactive și artă digitală. A obținut abilitarea în Domeniul Cinematografie și Media și este membru în Școala Doctorală de Teatru și Film.

Interesele sale actuale de cercetare sunt focalizate pe impactul tehnologiilor digitale asupra diferitelor aspecte ale vieții, în special în domeniul artelor digitale interactive și al genurilor artistice emergente care folosesc noile tehnologii. Publicațiile sale includ: eLearning – O perspectivă sociologică (Risoprint, 2007), Genuri emergente media – Documentarul New Media (Risoprint, 2013) și Paradigme critice în performance-ul digital interactiv (Cluj University Press, 2017), precum și alte articole academice.

A acreditat și coordonează programul de master Digital Interactive Arts și coordonează doctoranzi în domeniul cinematografie și media.

 

Predă cursuri de:

Digital Interactive Performance (master)

New Media Documentary (master)

Noile Arte în Epoca Digitală (doctorat)

 

Links:

https://ubbcluj.academia.edu/rodicamocan

https://orcid.org/0000-0003-1633-4091

Prof. univ. dr. Habil. Ioan Pop-Curşeu

Ioan Pop-Curşeu

Prof. univ. Dr. Habil.

ioan.pop-curseu@ubbcluj.ro

 

Ioan Pop-Curşeu este Prof. Dr. la Facultatea de Teatru şi Film a UBB.

Şi-a susţinut prima teză de doctorat la Universitatea din Geneva în 2007 (De l’homme hyperbolique au texte impossible : théâtralité, theatre(s), ébauches de pièces chez Baudelaire) şi a doua la Universitatea Babeş-Bolyai în 2011 (Magie şi vrăjitorie în cultura română). În 2015, şi-a susţinut teza de abilitare în domeniul Cinematografie şi Media, iar în 2016 a devenit membru în Academia Europaea, secţiunea: Film, Media and Visual Studies.

Interesele sale de cercetare sunt estetica filmului, critica de artă şi teoria imaginii, arta şi cultura secolului XIX şi a modernităţii, dar şi aspectele antropologice ale magiei şi vrăjitoriei.

A publicat mai multe cărţi: Nu ştie stânga ce face dreapta. Două eseuri despre şovăielile gândirii critice (2004), Baudelaire, la plural (2008), Vasile Bologa (1859-1944), studiu monografic (2010), Magie şi vrăjitorie în cultura română. Istorie, literatură, mentalităţi (2013), Manual de estetică (2014), Iconografia vrăjitoriei în arta religioasă românească. Eseu de antropologie vizuală (2020, în colaborare cu Ștefana Pop-Curșeu). A publicat, de asemenea, numeroase articole, în special în domeniul studiilor cinematografice, dar și eseuri de critică literară sau de antropologie.

A tradus numeroase volume din franceză în română și din română în franceză, a făcut parte din mai multe proiecte de cercetare cu finanțare națională și a editat o serie de publicații științifice. Coordonează colecția Cinemag (Editura Tact) și colecția de manuale CineMedia (Presa Universitară Clujeană). Din 2013, este președinte al juriului la Festivalul Internațional de Scurtmetraje ClujShorts.

 

Cursuri predate:

Estetica filmului

Estetica teatrului

Genuri de film: horror și fantasy

Cromatica: antropologie, estetică, cinema

Link-uri spre profiluri academice:

https://scholar.google.com/citations?hl=ro&user=sUi0StkAAAAJ

https://ubbcluj.academia.edu/IoanPopCur%C5%9Feu

Prof. univ. dr. Habil. Doru Pop

Doru Pop

Prof. univ. Dr. Habil.

doru.pop@ubbcluj.ro

 

 

Doru Pop este profesor la Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj.

Master în Jurnalism și Comunicare de la Universitatea Chapel Hill, Carolina de Nord, în 2002, și un Doctorat în Filosofie obținut la Universitatea Babeș-Bolyai în 2003, susținând o teză despre filosofia culturii vizuale. A fost bursier Fulbright și Ron Brown în 1995-96 respectiv 2000, și a predat cursuri de film românesc și european la Bard College din New York în 2012 și visiting professor la Universitatea Columbus, Georgia în 2017.

Printre cărțile sale recente se află:

The Age of Promiscuity. Narrative and Mythological Meme Mutations in Contemporary Cinema and Popular Culture (Lexington Books, 2018) și Romanian New Wave Cinema. An Introduction (McFarland, 2014).

 

Cursuri predate:

Teoria communicării

Cultură vizuală

Introducere in teoria si practica mass-media

Mass-media și politica

Prof. univ. dr. Marius Șopterean

Marius Șopterean

Profesor univ. dr.

dumitru.sopterean@ubbcluj.ro

 

 

Marius Șopterean este regizor, specializat în regie teatru, regie film (ficțiune și documentar).

Doctorat în estetica și istoria filmului universal obținut la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale”, București, cu lucrareaTradiție și modernitate în opera filmică a lui Krzysztof Kieslowski (2002).

Cercetează în domeniile regie film și teatru, istoria filmului, stilistica filmului universal.Practica sa artistică vizează teatru, regie film de ficțiune și documentar.Expertiza sa tehnicăeste în domeniul regie film și TV. Dezvoltă proiecte şi lucrează în domeniile învățământului universitar de regie film și teatru, televiziune.

Printre publicațiile sale se numără: 7+1 povești despre film,Editura UCIN, București, 2014 și120 de articole sub rubrica „1001 de filme și nopți”, în Tribuna,Cluj-Napoca, 2005-2010.

Filmele sale au participat la festivaluri internaționale printre care:Marea Integrare (Montpellier), Conturul norilor (Malecorto), Jurnalul unui păpușar de provincie (NewBrandenburg). A regizat spectacole de teatru: Cristofor Columb, 1992, Teatrul Național, Cluj Napoca;Silențium, se visează, 2004, Teatrul Puck, Cluj Napoca;Momo, prințesa pasăre, 2006, Teatrul Puck, Cluj Napoca.

 

Cursuri predate:

Regie de teatru și film

Arta regiei de film

Stilistica filmului

Filmul documentar

Dramaturgie audio-vizuală

Actorie de film

Conf. univ. dr. Claudiu Turcuș

Conf. univ. dr. Claudiu Turcuș
claudiu.turcus@ubbcluj.ro

 

 

Claudiu Turcuș este conferențiar și Prodecan cu cercetarea și infrastructura academică la Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeş-Bolyai. Domeniile sale de interes sunt: romanul și cinematografia central-est europene, imagologia narativă postcomunistă, teoria criticii. Volumul său de critică literară și istorie intelectuală,Estetica lui Norman Manea (București: Cartea Românească, 2012), distins cu premiul ”Marian Papahagi”, decernat de Uniunea Scriitorilor din România, reprezintă prima monografie dedicată acestui important scriitor român postbelic, multiplu nominalizat la premiul Nobel. Versiunea engleză a cărții Norman Manea:Aesthetics as East Ethics a apărut în 2016 la editura academică Peter Lang.În 2017 a publicat volumul Împotriva memoriei. De la estetismul socialist la noul cinema românesc (București: Eikon) pentru care a fost distins cu premiul Observator cultural, categoria Eseistică.

 

Predă cursurile:

  • Paradigme critice contemporane (Masterat: Arte Performative și Film; Film documentar)
  • Scriere academică (Școala doctorală de Teatru și Film, UBB)
Conf. univ. dr. Dan Curean


Dan Curean

Conf. univ. dr.

dan.curean@ubbcluj.ro

 

 

Dan Curean este specializat în Imagine de film și televiziune, Producție de film documentar, Formate media.

Doctorat obținut în anul 2012, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca , la Școala Doctorală Comunicare-Cultură, cu tema Text și imagine în mass-media.

Activează în peisajul media din România din anul 1990. Din 1994  este angajat la Societatea Română de Televiziune, studioul regional TVR Cluj. Aici lucrează atât în domeniul imaginii, ca  director de imagine, realizând imaginea unor programe de televiziune de notorietate, cât și în segmentul editorial , în prezent, jurnalist senior. Este autor de  filme documentare și programe de televiziune.

S-a specializat pe filmul de non-ficțiune  la unele cele mai importante programe de training de film documentar din Europa: Aristoteles Workshop, 2006 și Discovery Campus Masterschool, 2008. Realizează colaborări cu importante televiziuni din Europa, iar filmografia sa cuprinde producții de autor (scenariu, regie, imagine) , multi-premiate la festivaluri din țară și Europa.

Face parte din colectivul de cadre didactice al Facultății de Teatru si Film din cadrul UBB încă de la înființare, în 2005. Coordonează programul de Master în Film documentar / Documentary Filmmaking.

 

Cursuri predate:

Bazele imaginii

Producție audio-vizuala-imagine de non-fictiune

Programe audio-vizuale

Documentary filmmaking

Docu-drama/Docutainment

Conf. univ. dr. Habil. Florin Țolaș


Florin Țolaș

Conf. univ. dr.  Habil.

florin.tolas@ubbcluj.ro

 

Florin Țolaș este specializat în imaginea de film și televiziune, unde activeaza de peste 35 de ani șI din 2011, conferentiar la Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Doctorat în Cinematografie si Media obținut la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică București, cu tema “Specificul imaginii de film si televiziune”.
A colaborat ca director de imagine la numeroase filme de fictiune și documentare in cadrul studiurilor Romania Film (Buftea) și Media Pro si in cadrul canalelor nationle TVR, PROTV,  Antena 1, Digi24, realizand filme și seriale de televiziune (producții nationale și internaționale).

In TVR a colaborat si ca scenarist si regizor la seria de productii de televiziune “Abracadabra”, cu care a avut numeroase participari la festivaluri internationale si nationale (Bratislava, Chicago, Lisabona, Munchen, Plovdiv, Costinești, Bucuresti), cateva dintre ele premiate interrnational.

A realizat ca Lighting Designer spectacole la teatrul “L.S. Bulandra”, precum și proiecte audiovizuale eveniment “Milenium 2000”, “A la recherche du Brancusi” sau Live Show.

Este autorul si coautorul unor articole, carti si manuale de specialitate.

Este membru, din 1987, al Uniunii Cineaștilor din România.

Cursuri predate:

Introducere in limbajul cinematografic

Producție audiovizuală: Regie de emisie

Iluminare și exponometrie

Documentary Filmmaking

Docutainment

Docudrama

Specificul imaginii de film și televiziune

 

Links:

The Internet Movie Database – www.imdb.com

Linkedin, www.explore.bfi.org.uk
Cinemotions
www.cinemotions.com
BFI
Film Forever – www.bfi.org.uk

ApunKaChoice – www.apunkachoice.com
Cinemagia – www.cinemagia.ro
Videofil
www.videofil.ro
Cinefan
www.cinefan.ro
TVFan
www.tvfan.ro
Filme
Romanești – www.filme-romanesti.ro

Lect. univ. dr. Ligia Smarandache


Ligia Smarandache

Lect. univ. dr.

ligia.smarandache@ubbcluj.ro

 

Studii în domeniul artelor plastice și decorative la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția grafică, susținând  doctoratul în 2012 cu tema „Rolul eseului video în comunicarea audiovizuală postmodernă”.

În cariera profesională a derulat proiecte aplicate în domeniul graficii publicitare, graficii de televiziune, video animații și scenografie pentru televiziune. În creația personală debutează cu gravura în lemn și metal orientându-se mai tarziu spre film documentar, film experimental și video.

A realizat un scurtmetraj de docu-ficțiune și o expoziție video în cadrul proiectului Dialog în Agora-arheologie contemporană, un schimb cultural între artiști din orașele înfățite Cluj-Napoca și Köln. Este autoarea animației eseu experimental „Confesiuni” cu care a participat în 2012 la Bucharest International Experimental Film Festival și în 2013 la Dublin International Short Film and Music Festival.

În domeniul filmului documentar a participat la un atelier internațional „Aristoteles-Workshop” lucrând ca editor la documentarul Nu te supăra dar… regizat de Adina Pintilie. Filmul a participat în 2007 la: International Leipzig Festival for Documentary and Animation care a câştigat marele premiu (Golden Dove), Germania, fiind selectat, apoi, în cele mai importante festivaluri de film documentar din Europa. În anul 2006 a realizat o serie de documentare-eseu pentru televiziunea națională (TVR2) intitulate Oameni din România premiate la SimFest Târgu-Mureș.

În 1994 a primit bursa de rezidenţă ArtsLink în atelierul de gravură Lower East Side PrintShop, New York. În perioada 1994-2000 a participat ca artist independent la expoziţii de gravură în Kanagawa-Japonia, New York,  Malaesia,  Finlanda, Bucureşti, sau în expoziții de grup ca membru în Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Cluj. A fost selectată între cei peste o suta de artisti contemporani din lume în publicația New Art editată de Roxana Marcoci, Diana Murphy, Eve Sinaiko (Harry N Abrams, New-York ,1997).

 

Cursuri predate:

Grafică pentru film și TV

Experiment vizual în filmul scurt

Scenografie de film și Televiziune

Tehnici Digitale: Editare

Lect. univ. dr. Horea Avram

Lect. univ. dr. Horea Avram

horea.avram@ubbcluj.ro

 

Horea Avram este istoric de artă, teoretician media și curator independent. Doctor în istoria artei și studiile comunicării la McGill University, Montreal. Cercetează și scrie despre artă și cultura vizuală în relație cu noile tehnologii.
Este cadru universitar la Departamentul de Cinematografie şi Media, Facultatea de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca.
Cursuri predate: Introducere în Limbajul Vizual, Film experimental și Artă Video, Curatorial Models in Digital Media, Management și Marketing în Audiovizual.
Este autorul volumului Perspectiva negociabilă. Eseuri și comentarii despre practici artistice actuale. București: Editura Eikon, 2021. A coordonat volumului Moving Images, Mobile Bodies. The Poetics and Practice of Corporeality in Visual and Performing Arts (Cambridge Scholars Publishing, 2018).
A publicat printre altele în Encyclopedia of Aesthetics (Oxford University Press, 2014) şi Theorizing Visual Studies: Writing Through the Discipline (New York: Routledge, 2013) și Enciclopedia imaginariilor din România. Patrimoniu istoric și identități cultural-lingvistice (Iaşi: Polirom, 2020).
Publică eseuri în periodice, printre care: Caietele Echinox, Cultura: International Journal of Philosophy of Culture and Axiology; M/C Media and Culture Journal, International Journal of Arts and Technology; Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media; Kinephanos; CINETic Review; Idea. Art + Society; Arta, etc.
Cercetător bursier la New Europe College, Institutul pentru studii avansate, 2017-2018. A participat la numeroase conferințe în România, Suedia, SUA, Canada, Franța, Italia, Slovacia.
Președintele Asociației Internaționale a Criticilor de Artă – AICA România (din 2019),
Președintele Consiliului Administrației Fondului Cultural National – AFCN (din 2020),
membru International Society for Intermedial Studies – ISIS (din 2013) și membru UAP – Uniunea Artiștilor Plastici din România (din 1997).
Curator independent din 1996. A fost curator pentru România la Bienala de la Veneția în 1999. A fost managerul de proiect al Centrului European de Artă Contemporană (ECCA),
Cluj-Napoca (2018-2019). A organizat expoziții pentru: Muzeul Național de Artă Contemporană București, InterAccess Electronic Media Arts Centre Toronto, Society for Arts and Technology [SAT] Montreal, Muzeul de artă Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Arad, Galeria Plan B Cluj, Spațiu Intact Cluj, NAG10 București, Galeria Jecza Timișoara, Atelier 35 București etc.

Lect. univ. dr. Mihaiela Ilea

|
Mihaiela Ilea

Lect. Univ. Dr.

mihaiela.ilea@ubbcluj.ro

 

Mihaiela Ilea este specializată în jurnalism, producție TV și arte vizuale. În prezent este realizator și jurnalist TV senior la TVR Cluj.

În 2010 a obținut doctoratul în arte vizuale, la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, cu tema „Parteneriatul dintre imaginea vizuală și emisiunile de artă în televiziune”.

A obținut certficatul de formator în domeniul experților mass-media din România  în 2014. A participat, ca trainer, în echipe media internaționale în cadrul unor proiecte TVR Cluj (Jurnalist în România, Reporter Est, About Tolerance-Siria) și a colaborat cu televiziuni  din Europa, reprezentant Tvr Cj în proiecte din apropierea granitelor țării, dar si in Siria.  A fost producator tvr Cluj pentru evenimete cu impact national si international (Vizita Cancelarului German Angela Merkel la Cluj (2010), a fost invitata ca jurnalist la ONU New York ( 2015).

Practica sa jurnalistică vizează producția de televiziune în domeniile cultură-educație-artă, unde se impune ca autor de documentare și eseuri TV, precum și ca producător TV de eveniment, fiind jurnalist al TVR Cluj din 1993.

Este autorul  a numeroase producții tv difuzate pe canalele TVR, unele dintre acestea evidențiate la nivel internațional cu importante premii.

Preocuparea sa principală, din perspectiva jurnalismului cultural pe care îl promovează, este legată de: parteneriatul dintre artă și televiziune, analiza și stilistica imaginii și a montajului, dar și de jurnalismul de comunicare.

Aceste  teme sunt dezvoltate teoretic în studiile publicate în articolele sale din Caietele Echinox, Revart, Revista Transilvania, Studia Dramatica, și în televiziune, în zona de nișă a grilei de programe TV, prin producții de autor, eseuri TV și videopoeme.

 

De asemenea, participă la manifestări și evenimente artistice naționale și internaționale cu lucrări de artă video (Expoziția Internațională itinerantă Ceaţa-brouillard-fog 2010; Nation-water-cultures / The Intercontinental Mail Art Exhibition, New York, 2013 etc).

 

Cursuri predate:

Teoria montajului

Teleplay

Telejurnalism

Producție audiovizuală Nonfictiune

Atelier film/video

Lect. univ. dr. Andrei Simuț

Andrei Simuț

Lect. univ. dr.

andrei.simut@ubbcluj.ro

 

Andrei Simuț predă cursuri de istoria filmului românesc, adaptare, scenaristică, genuri de film (SF), istoria filmului universal.

Andrei Simuț a obținut doctoratul în filologie la Universitatea Babeș-Bolyai (2011), cu o temă despre narațiunile apocaliptice în film și roman după 1945.

Cercetările și proiectele sale vizează aspecte ale istoriei filmului românesc (relația cu comunismul), problema adaptării literare, relația filmului cu celelalte arte (în special literatura, dar și politicul), problema genurilor (în special SF și distopie) și naratologia (analiza narațiunii în film și roman). Proiectele sale de cercetareinclud:Antiutopiile. A face și a desface realitatea, 2011-2016, în calitate de asistent de cercetare; 2014-2015, cercetător postdoctoral al Academiei Române într-un proiect despre reprezentările comunismului în romanul și filmul românesc postdecembrist, proiect obținut prin concurs;

Printre publicațiile sale se numără cărțile: Literatura traumei (Cluj, Casa Cărții de Știință, 2007), Calvarium (roman, Timișoara, Bastion, 2009), Romanul românesc postcomunist între trauma totalitară și criza prezentului (București, Editura Muzeului Literaturii Române, 2015), studii în volume colective, coordonări de numere tematice ale revistei Ekphrasis și 26 de articole dintre care, „After the End: a Post-human Dys/(u)topia?”, Transylvanian Review, Nr. 3/2013; “The End(s) of the Dystopian City from Metropolis to Gravity’s Rainbow, în Caiete Echinox, Vol. 25/2013; „Alternative Histories of Communist Past”în Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media, nr.13/2015; “The Post-human Utopian Paradise and the Impossible Gaze from Philip K. Dick to Spike Jonze’sHer”, CaieteEchinox, vol. 29, 2015; “The Last Day on Earth from Feu follet to Oslo, 31 august, în Studia UBB. Dramatica, LVII,nr.2/ 2012; „The Apocalypse According to Lars von Trier, Ekphrasis, 2011; “Mapping Impossible Boundaries”,Ekphrasis, vol. 11/1, 2014;„Film and Political Discourse, Ways of Representing the Communist past”,înDer Donauraum, vol. 54, nr. 1-2/2014.

 

Cursuri predate:

Istoria filmului universal și românesc

Fundamentele scenariului de film

Scenaristică teleplay

Scenaristică/adaptarea textului literar

Scenaristică-filmul de nonficțiune

Genuri de film: Science Fiction

 

Link:

https://ubbcluj.academia.edu/ASimut

Lect. univ. dr. Daria Ioan


Daria Ioan

Lect. univ. dr.

daria.ioan@ubbcluj.ro

 

 

Daria Ioan este specializată în film și fotografie.

A obținut doctoratul în teatru și artele spectacolului obținut la Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Teatru și Film, despre Performativitatea textului dramatic la Jon Fosse. În prezent este pe cale de a termina al doilea doctorat în Cinematografie, cu tema O antropologie a transparenței în film și fotografie.

Cercetează în domeniile: fotografie, cinematografie, arte performative, multimedia. Practica sa artistică vizează ipostaze ale omului contemporan la confluența dintre artele vizuale. Expertiza sa tehnică este în domeniul fotografie. Dezvoltă proiecte şi lucrează în domeniile fotografie, video, film, instalație interactivă și performance. Ca regizor de film, ultimul său scurt metraj, Drumul spre Olanda, a fost selectat la diferite festivaluri internaționale de film. A avut de asemenea expoziții de fotografie, atât personale cât și colective.  În 2018, a făcut parte din echipa spectacolului Rambuku, în regia lui Mihai Măniuțiu, care a câștigat premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol.

Printre publicațiile sale se numără: Teatrul lui Jon Fosse (Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2013 Changing Faces of Witches in Contemporary Photography (Studia Dramatica, 1/2020), The Nebulous Empire. The Magic of Blur and Shining (București: Cinematographic Art & Documentation, 24/2019), Vanishing Acts in Film and Photography (București: Cinematographic Art & Documentation, 22/2018), Laurie Anderson’s “Heart of a Dog”. A post-cinematic journey through affection (Cluj: Ekphrasis, 2/2016), Diane Arbus. Întrebări deschise pentru o nouă estetică în fotografie, (Timișoara: Revart – Revista de teorie și critica artei 25/4, 2015), The hard task of the resurrected body in Leos Carax’s “Holly Motors”. A baroque organs’ space poetry in film, (Cluj: Ekphrasis, 2014) etc.

Cursuri predate:

Fotografie

Lect. univ. dr. Delia Enyedi


Delia Enyedi

Lect. Univ. Dr.

delia.enyedi@ubbcluj.ro

 

Delia Enyedi este specializată, la nivel licență, în Jurnalism, iar la nivel masteral în Teatru și Media.

Doctorat în Teatru și Artele Spectacolului obținut la Universitatea Babeș-Bolyai, cu o temă despre artistul maghiar Jenő Janovics, analizat în contextul teatral și cinematografic al Transilvaniei primei jumătăți a secolului XX. A efectuat un stagiu doctoral la Université libre de Bruxelles.

Cercetează în domeniile: film mut, cinema digital, naratologie cinematografică.

Printre publicațiile sale se numără manualul Structuri narative în film (Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2015) și articole în reviste de specialitate precum: “Janovics’ Menace: Inquieries into a Duplicated Silent Film Script”, Studies in Eastern European Cinema, 12/2021; „Voiceless Screams: Pictorialism as Narrative Strategy in Horror Silent Cinema”, Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, 19/2021; „3D Attractions: Recycling the Monomyth in Post-Cinema”, Ekprasis: Images, Cinema, Theory, Media, 2/2016.

 

Cursuri predate:

Introducere în limbajul cinematografic

Scenaristică (2): Structuri narative în film

Filmul în era digitală

 

Link:

https://ubbcluj.academia.edu/DeliaEnyedi

Lect. univ. dr. habil. Ileana Nicoleta Sălcudean


Ileana Nicoleta Sălcudean

Lect. univ. dr. habil.

nicoleta.salcudean@ubbcluj.ro

 

Ileana Nicoleta Sălcudean deține un doctorat în sociologie cu teza: Politici culturale și construcții identitare în contextul european.  

Domeniile sale de interes sunt: studii culturale, sociologia culturii, industrii creative.

Publicații sale recente includ (selecție): “The Transnational Identity of European Film Festival. New Media and Cultural Branding Employed at the Transilvania International Film Festival”, Metacritic Journal of Comparative Studies and Theory, 3.1, 2017 (BDI); ”Outrunning the Past: European Influences in Building Cultural Policies in Romania and the Role of the Romanian Cultural Institute”, The Journal of Arts Management, Law, and Society, 2016, 46:5 (ISI); ”The Convergent Motions of the Social Dimension and the Cultural Dimension. National and European Blueprints”, Studia Europaea, 60/2015 (BDI); Sexuality in Comedy. Controversy and Clichés”, Ekphrasis 14, 2015 (BDI); Creative Industries – Art and Commerce; Entrepreneurship and Creativity”, Ekphrasis 13, 2015 (BDI); “New Aesthetics and New Technologies: Global Challenges to the Future of Cultural Organizations and Management”, Ekphrasis 11, 1/, 2014 (BDI); „Art and Vandalism. Crossbreeding of Street Art: (re)Interpretation of Street Art from Sociological, Aesthetical and Interactivity Perspectives „, Journal of Media Research, Volume 5, Issue 1 (12)/ 2012 (BDI) etc.

Cărți: Politici culturale: între București și Bruselles, Cluj-Napoca, Risoprint, 2016; Manual de scriere creativă, co-autor, Presa Universitară Clujeană, 2014; ‘Social’ și ‘Cultural’ în context european, Cluj-Napoca, Risoprint, 2013.

Din 2014 este Ambasador CreArt, Fundación Municipal de Cultura. Ayuntamiento de Valladolid (ES). Este membru în Network Association Europeana (ianuarie 2018 – prezent) și al Centrului de cercetare Ekphrasis (2016 – prezent). A fost directorul Centrului de Formare Continuă și Lifelong Learning, UBB (2012-2014).

 

Cursuri predate:

Scriere creativă

Film și industrii creative

Sociologie cinematografică

Genuri de film

Asist. univ. dr. Ion Indolean

Ion Indolean

Asist. Univ. Dr.

ion.indolean@ubbcluj.ro

Ion Indolean are studii de licență Filmologie, masterat în Arte performative şi film. Şi-a susţinut doctoratul la Universitatea Babeș-Bolyai, cu o teză despre filmul de actualitate din perioada socialistă.

Colaborează cu eseuri și cronici de film la Observator cultural, Tribuna, Steaua, Cultura, Dilema Veche, FilmSense, PressOne, LiterNet, Clujul cultural. Este activ în organizarea festivalului TIFF şi a colaborat cu festivalurile Astra Sibiu, Comedy Cluj.

A regizat lungmetrajul Discordia, premiat pentru debut la TIFF, nominalizat la premiile GOPO și proiectat la Jagran International Film Festival (India), Filmmuseum München (Germania), Balkan Film Food Festival (Albania) şi Media Art Festival, Arad. De asemenea, scurtmetrajul experimental pe care l-a coregizat, Fata care mănâncă pizza a fost proiectat la NeXT Bucureşti, FfeST Cluj, Media Art Festival Arad.

În 2020, a lansat un al doilea lungmetraj, Toni & prietenii săi, cu premiera mondială la Varşovia.

Cursuri practice şi seminarii predate:

Istoria filmului universal

Istoria filmului românesc contemporan

Scenaristică

Critică şi analiză de film

Teoria filmului

Publicistică cinematografică

Şcoli de film (cinema est-european)

Elaborarea lucrării de diplomă

Filmul de non ficţiune

Asist. univ. Mihai Dragolea

Mihai Dragolea

Asist. Univ.

mihai.dragolea@ubbcluj.ro

 

Mihai Gavril Dragolea este specializat în filmul documentar. A realizat documentare de scurt, mediu și lung metraj care au fost difuzate la unele dintre cele mai importante festivaluri din Europa (Jihlava IDFF, TIFF, Odense IFF). Documentarele sale se concentrează pe lumea marginalilor și a celor care nu sunt reprezentați în mass-media, încercând să aducă spectatorului o versiune nouă asupra realității.

Dorința de a-și perfecționa practica în filmul documentar l-a determinat pe Mihai să înceapă o cercetare teoretică care a luat forma lucrării de doctorat, cu titlul Reprezentări ale marginalului în documentarul observațional românesc. În această lucrare explorează și definește mecanismele prin care documentarul observațional reușește să angajeze activ privitorul în arcul narativ reprezentat.

Practica sa artistică vizează moduri de expresie observaționale, folosirea acestora pentru a genera empatie între privitor și actorii sociali de pe ecran, printr-o implicare directă a audienței în film. Momentan dezvoltă proiecte și lucrează în domeniile de cinematografie și jurnalism independent, unul dintre aceste proiecte fiind concentrat pe pandemia de COVID-19, o serie web numită #EuRoPandemic difuzată pe platforma de jurnalism independent dela0.ro.

Printre filmele sale se numără: Roboțelul de Aur (2015), produs de Vagabond Film; PhoeniXXX (2017), produs de Vagabond Film; O lună din viața lor(2017), produs de dela0.ro și Totul pentru Riana(2020), produs de Vagabond Film și deFilm.

Filmele sale au participat la festivaluri internaționale printre care: Festivalul Internațional de Film Astra Sibiu, Festivalul internațional de film documentar Jihlava (2017),Festivalul internațional de film documentar Beldocs, Belgrad(2018), Festivalul internațional de film Parnu, Riga(2018), Film difuzat în cadrul conferinței internaționale pentru drepturile femeilor CREA, Kathmandu(2019), TIFF, Cluj Napoca(2018), One World Romania selecția Kine Dok, București(2016), Festivalul de film al producătorilor independenți, București(2016).

 

Predă cursuri practice și seminarii:

Imagine de film și TV,

Teoria și practica mass media,

Producție audio-vizuală: Film publicitar,

Producţie audiovizuală: Filmul documentar

 

Link site: www.mihaigavrildragolea.com

Cadre didactice asociate

Radu Jude


Radu Jude

Regizor

Cadru didactic asociat

 

Radu Jude s-a născut In București, în 1977. În 2003 a absolvit Universitatea Media – Secția Regie Film. A lucrat ca asistent de regie pentru filme de lungmetraj precum Amen, în regia lui Costa Gavras sau Moartea domnului Lăzărescu, în regia lui Cristi Puiu. A regizat mai multe scurtmetraje, printre care Corp la corp (2003), Marea Neagră (2004), Lampa cu căciulă (2006) – cel mai premiat scurtmetraj românesc al tuturor timpurilor, câștigător al marilor premii la Sundace, San Francisco, Los Angeles, Grimstad, Hamburg, Bilbao, Huesca, Trieste, Montpellier, Cottbus, Aspen, Indielisboa, Bruxelles, Mediawave, Cracovia, Almeria, Valencia, Uppsala si selecționat, printre altele, la Toronto, Telluride, New Directors/NewFilms, Tampere, Rotterdam, Huesca, Dimineața (2007), Alexandra (2007) – selecționat în peste 30 de festivaluri, printre care Clermont-Ferrand, San Francisco, Cottbus sau Oberhausen (unde a obținut Marele Premiu). Radu a regizat, de asemenea, aproximativ 100 de spoturi publicitare.

 

Cea mai fericită fată din lume reprezintă debutul lui în lungmetraj. Filmul a obținut Premiul CICAE la Festivalul de la Berlin, Premiul FIRESCI la Festivalul de la Sofia, Premiul pentru Cel mai bun scenariu la B-EST Intl. Film Festival și Premiul FIPRESCI la IndieLisboa. Filmul a fost selectionat In ACID Programme la Festivalul de la Cannes 2009.Toată lumea din familia noastră (2012) a primit premiul „Heart of Sarajevo” și„Bayard d’Or” în Namur, printre alte premii. Filmul său larg apreciat de critică și de public, Aferim! (2015) a fost prezentat la ediția cu numărul 65 a Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a câștigat Ursul de argint pentru cea mai bună regie. Filmul său, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc a obținut premiul Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin, în 2021.

Adrian Sitaru


Adrian Sitaru

Conf. asociat

adrian.sitaru@ubbcluj.ro

 

Adrian Sitaru este regizor, scenarist, producător şi actor.

Filmul său de scurt metraj Valuri (2007) a câștigat Leopardul de de Aur la festivalul de film de la Loacarno și alte 27 de premii internaționale.

Adrian Sitaru a realizat primul său lungmetraj în 2008, Pescuit sportiv, care a fost selectat  în peste 70 de festivaluri printre care Venice Days, Toronto, BFI, câștigând 10 premii internaționale. Filmul a fost distribuit în 12 ţări.

Scurtmetrajul Coliviaa primit 27 de premii internaționale printre care DAAD grant la festivalul de la Berlin și certificat de excelență BAFTA/LA.

Din dragoste cu cele mai bune intenții (2011) al doilea său lungmetraj, a câștigat două premii  Leopardul de aur la Locarno pentru cel mai bun actor și cel mai bun regizor și alte 5 premii internaționale, fiind selecționat în peste 70 de festivaluri.

În 2012  realizează al treilea lungmetraj, Domestic, selecționat în competiția oficială a festivalului de la Mar del Plata.

În anul 2014, Adrian Sitaru adaugă trei scurtmetraje la filmografia sa:Artă (selecționat la festivalul de film de la Veneţia), Excursie (premiul „Arte” la Hamburg) și Counterpart, primul film în limba engleză care a avut premiera la Clermont-Ferrand.

Al patrulea lungmetraj, Ilegitim, a avut premiera în secțiunea Forum a festivalului de la Berlin în 2016 și a câștigat premiul C.I.C.A.E. şi alte 9 premii internaționale. A fost distribuit în Franța, Polonia și Grecia.

Lungmetrajul Fixeur, a avut premiera la Toronto tot în 2016 și a fost selecționat la Tokyo I.F.F. În competiția oficială. Fixeur a fost propunerea oficială a României pentru premiile Oscar în 2017.

A colaborat cu Teatrul Maghiar de Stat Clujpentru piesa Ilegitim, inspirată din filmul său. A colaborat cu regizorul Costa Gavras la realizarea filmului Amen (2002).

Predă regie de film şi actorie

Alexandru Sterian


Alexandru Sterian

Conf. Univ. Dr.

alexandru.sterian@ubbcluj.ro

 

Alexandru Sterian este specializat în imaginea de film si TV, imagine digitală, producție de film și post-producție. Membru UCIN (Uniunea Cineaștilor din România), președinte al Romanian Society of Cinematographers (www.rscine.ro) și membru IMAGO (www.imago.org)

Doctorat în Cinematografie si Media obținut la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică București în 2012 cu tema “Influențele noilor media în estetica filmului de ficțiune”.

Din 2018 este Conducător de Doctorat în cadrul Școlii Doctorale a UNATC IL Caragiale și membru în CSUD-UNATC

Cercetează în domeniile esteticii noilor media și influența acestora în filmul de ficțiune actual.

Este autorul unor cărți precum: Imagine Digitală, București, Editura UNATC, 2017; Compoziția Cinematografică, Mișcarea, București, Editura UNATC, 2017; Influențele noilor media în estetica filmului de ficțiune, București, Editura UNATC, 2016. Capitolul: Blair Witch Project and The Mockumentary Approach în volumul colectiv: Magic and Witchcraft, Historical, Anthropological and Artistic  Perspectives, Editura Mega Cluj-Napoca 2020

Filmele sale au participat la festivaluri internaționale printre care: Cannes, Locarno, Berlin, Cottbus, Sarajevo, Clermont Ferrand, TIFF, Florida, Dakino, CineMaIubit, Costinești.

A colaborat ca director de imagine la mai mult de 30 de filme de ficțiune, producții Românești și internaționale. Ca președinte al Romanian Society of Cinematographers a organizat peste 12 ediții de RSC Masterclass cu invitați Directori de Imagine de renume mondial și producători de aparatură din domeniul filmului precum următorii: Christian Berger AAC, Javier Aguirresarobe ASC, James Chressanthis ASC, Frederic Goodich ASC, Manuel Alberto Claro DFF, și alții.

 

Cursuri predate:

-Utilizarea echipamentelor audio-vizuale

-Teoria Imaginii de Film

-Optica și Aparatura de Filmare

-Iluminare și Exponometrie

 

Links:

www.alexsterian.com

vimeo.com/alexsterian

Ana Grgić

Ana Grgić

Conf. asociat

ana.grgic@ubbcluj.ro

 

Ana Grgić este profesoară şi cercetătoare în domeniul studiilor de film şi specialistă în industria de film.

În 2016, a obţinut doctoratul în studii de film la Universitatea din St. Andrews, Scoția (Marea Britanie) cu o teză despre cultura vizuală, memoria culturală și cinematografia timpurie din Balcani. Diplomă de master în studii de film și audiovizuale la Universitatea Sorbonne Nouvelle Paris obţinută în 2011, cu o disertație despre teoria restaurării filmului și arhive.

Cercetează în domeniile cinematografiei din Europa de Est și Balcani, istoria filmului, cultura vizuală și arhivele de film. A fost co-președintă a Grupului de cercetare științifică dedicată Europei Centrale / de Est / de Sud din cadrul SCMS (Society for Cinema and Media Studies) în perioada 2016-2019. În prezent, este editor asociat al revistei Studies in World Cinema: A Critical Journal (publicată de BRILL).

Publicaţiile sale includ:

 

  • MonografiaThe Imaginary of the Balkans: Visual Culture, Modernity and Early Cinema, Amsterdam: Amsterdam University Press, în curs de publicare.
  • Volum colectiv editat împreună cu Lydia Papadimitriou, Contemporary Balkan Cinema: Transnational Exchanges and Global Circuits, Edinburgh: Edinburgh University Press, Nov 2020.
  • ‘“Regions of unthought” – The Danger and the Freedom of Film Archiving and (Trans) national Film Heritage in the Balkans’.Studies in Eastern European Cinema,11:2, pp. 119-139, 2020.
  • Coordonatoare împreună cu Adelheid Heftberger a numărului special,Women Cutting Movies: Editors from East and Central Europe, Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe No 7, 2018.
  • ‘Deviating memories: Armando Lulaj’s seriously playful excursions into Albania’s history’.“Images” The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 23:32, pp. 49-56, 2018.
  • ‘Laughter and Tragedy of the Absurd: Identifying common characteristics of Balkan comedies under state socialism’.Contemporary Southeastern Europe: An Interdisciplinary Journal on Southeastern Europe, 4:2, pp. 47- 66, 2018.
  • ‘Re-discovering nationalism in the Balkans: the early moving image in contemporary memorial spaces’.Studies in Eastern European Cinema, 7:3, pp. 240-257, 2016.
  • Coordonatoare împreună cu Ridvan Peshkopia şi Lars Kristensen, ‘Special Issue 16: Albanian Cinema’, Kinokultura, March 2016.
  • ‘Archival Film Festivals as Sites of Memory’ înThe Film Festival Yearbook 5: Archival Film Festivals. Volumcoordonat de Alex Marlow-Mann.St Andrews: St Andrews Publishing House, pp. 55-66, 2013.

 

Proiectele sale actuale de cercetare includ: „Globalizarea Malaeziei: traficul trans-asiatic în secolul XXI” cu Emma Baulch, Andrew Ng și Ting Fai Yu și „Hrană, reprezentare și migrație” cu Johan Höglund șiVanessa Lee.

Ana Grgić lucrează de asemenea în industria cinematografică la nivel internațional. A contribuit la realizarea efectelor vizuale la mai multe lungmetraje și producții TV, cum ar fi Bohemian Rhapsody (2018, regia Bryan Singer, UK/USA, Fox Productions), Rome: Season II (2007, HBO), American Assassin (2017, regia Michael Cuesta, USA, CBS), The Hurricane Heist (2018, regia Rob Cohen, UK/USA), The Nutcracker in 3D (2012, regia Andrei Konchalovsky, UK/Hungary). În cadrul companiei Moving Picture a lucrat la efectele vizuale ale filmelor: Sweeney Todd, The Demon Barber from Fleet Street, The Chronicles of Narnia, 10,000 BCşiFred Clause.

În prezent predă cursuri de pre-producţie de film şi producție audiovizuală: filmul publicitar.

 

Profil profesional:

https://ubbcluj.academia.edu/AnaGrgic

https://www.linkedin.com/in/anagrgic/

https://www.imdb.com/name/nm4141776/

Adelina Laura Bulibașa,


Adelina Laura Bulibașa,

Drd. Lect. specialist

adelina.bulibasa@ubbcluj.ro

Adelina Laura Bulibașa este artist multimedia, specializată pe arta digitală, cu experiență în următoarele domenii: new media arts, regie de film, producție de film, fotografie și teatru. De asemenea, manifestă o deschidere spre diverse domenii precum robotică, human-computer interaction și light-art.

Și-a obținut diploma de master în Multimedia Interactivă la Facultatea de Teatru și Film din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca și licența în Fotografie-Video-Procesarea computerizată a imaginii la Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest Timișoara. În prezent studiază, sub coordonarea Conf. Univ. Dr. Rodica Mocan, pentru a-și obține doctoratul științific în sfera artelor new media.

Proiectele sale din domeniul artei digitale/multimedia au fost expuse în festivaluri naționale și internaționale precum Electric Castle (New Media Castle), CreArt, Cluj Never Sleeps, Amural, RADAR, eXplore Festival, +/- International, MAFA. Adelina Bulibașa a lucrat ca asistent de regie la lungmetrajul Bodrog, care a participat în competiția internațională a festivalului de film Dracula și ca regizor și co-producător la scurtmetrajul Libelula, care a câștigat Best Short Film Award la festivalul altcineAction din Grecia, premiul de debut la festivalul Ceau, Cinema!, participând de asemenea și la festival precum Fear No Film din Utah, SUA, fArad, Cluj International Short Film Festival, etc.

Adelina predă în cadrul programelor de master Digital Interactive Arts (DIA) și Documentary Filmmaking (DFM) următoarele cursuri: proiect creativ transmedia, tehnologii digitale în artă, filmul interactiv și documentarul new-media.

Andrei Dăscălescu


Andrei Dăscălescu

Lect. asociat

andrei.dascalescu@ubbcluj.ro

 

Andrei Dăscălescu e regizor de film documentar, producător și monteur.

A absolvit în 2008 Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București, Facultatea de Film, specializarea Multimedia, Sunet, Montaj. Încă din timpul facultății, a lucrat ca Studio Manager la BBC World Service România și ca asistent de montaj al faimosului Walter Murch, la filmul Youth Without Youth, regizat de Francis Ford Coppola.

Imediat după terminarea facultății, Andrei a debutat în filmul documentar cu lung-metrajul Constantin și Elena, care a obținut Premiul First Appearance la IDFA în 2008, precum și Premiul de Debut la TIFF și Mențiunea Specială a Juriului la Sarajevo Film Festival, în 2009.

Al doilea lung-metraj documentar, Planeta Petrila, a avut 4 nominalizări la Premiile Gopo și a câștigat Premiul pentru cel mai bun Film Documentar, precum și Premiul Publicului la TIFF, în 2017.

Al treilea lung-metraj, Holy Father, a obținut Premiul Special al Juriului la Sarajevo și Premiul Publicului la Astra Film Festival, în 2020.

Andrei a înființat propria companie de producție, Filmlab, în 2007 și a fost inițiatorul și principalul organizator al festivalului Filmul de Piatra (12 ediții). În 2017, a publicat albumul foto Planeta Petrila.

 

Eugen Kelemen


Eugen Kelemen

Lect. Specialist

 

 

Eugen Kelemen s-a specializat în Arta Montajului de Film la Universitatea de Teatru și Flim I.L.Caragiale, Facultatea de Film.

Filmele sale au participat la festivaluri internaționale printre care: Locarno FF, Trieste FF, Thessaloniki FF, Tallinn Black Nights IFF,TIFF și multe altele.

Eugen Kelemen a montat scurtmetrajul SUPERMAN, SPIDERMAN SAU BATMAN în regia lui Tudor Giurgiu, câștigător al CELUI MAI BUN SCURTMETRAJ EUROPEAN în cadrul European Film Academy.

Din 2013 este monteurul celui mai apreciat serial din Romania: UMBRE, produs de HBO EUROPE.

Din 2017 a fondat boutique-ul de creație HARDCUT, specializat în trailere și afișe de film.

Cursuri predate: Fundamentele Montajului de Film si Televiziune.

Link iMDB

Raul Ștef

Raul Ștef
Lect. asociat

 

Raul Ștef este fotojurnalist, videograf și editor pentru agențiile de presă Mediafax și Inquam Photos, specializat în fotografie documentară, interesat de documentarea temelor majore de interes social și de istoria recentă.
A absolvit un masterat în Fotografie documentară și fotojurnalism la University of the Arts London (2010) ca bursier al Rațiu Family Charitable Foundation cu un eseu despre migrație. Licențiat în Jurnalism (2005) și Sociologie (2008), a urmat și un masterat în Managementul conflictelor la Facultatea de Științe Politice, Universitatea Babeș-Bolyai.
A realizat proiecte documentare cu granturi de la Rațiu Family Charitable Foundation, Institutul Cultural Român Londra, The European Cultural Foundation, Altemus International, Agenția de fotografie VII. A publicat fotografii în majoritatea publicațiilor românești și în mass-media internațională.
Fotografiile sale au fost publicate în cartea On the Traces of Socialism in Serbia, Belgrad: Konrad Adenauer Stiftung, 2020.
A publicat cartea Supravieţuitorii. Mărturii din temniţele comuniste ale României, București: Editura Humanitas, 2014.
Expoziții de fotografie
Supravieţuitorii. Mărturii din temniţele comuniste ale României, Muzeul de Artă Comparată din Sângeorz-Băi (2016)
De la Est la Vest: un portret al diasporei românești, Muzeul de Artă Cluj-Napoca (2012)
From East to West: A Romanian Portrait, proiect realizat în cadrul bursei ICR “Attic Arts” (2010-2011), Institutul Cultural Român Londra
24h/24h, Muzeul de Artă Cluj-Napoca (2007)
Good-bye, Romania!, Muzeul de Artă Cluj-Napoca (2006)
Europe in 2004: Democracy and Human Rights, Varșovia, Polonia (2004)
Predă Fotografie (curs teoretic și practic)
www.raulstef.com

Cristina Pop-Tiron

Cristina Pop-Tiron,

Lect. spec. drd.

cristina.pop-tiron@ubbcluj.ro

 

Cristina Pop-Tiron este specializată în arta digitală interactivă, arta performativă interactivă și producție de artă digitală interactivă (instalații artistice, lucrări interactive performative).

Dezvoltă studiile de doctorat în Teatru și Artele Spectacolului la Universitatea Babeș-Bolyai cu tema spectatorialitate interactivă și intermedialitate în Performance Art-ul digital interactiv.

Cercetează în domeniile artei performative, a spectatorialității, a lucrărilor artistice interactive (performance art și instalații artistice). Practica sa artistică și expertiza sa tehnică vizează crearea de instalații artistice interactive, lucrări de performance art digital interactiv și proiecte curatoriale de artă New Media. Printe proiectele sale se numără și producția festivalurilor de film și artă New Media.

Printre publicațiile sale se numără: “Aurora – Connecting Senses: A proposal for a representation of an interactive art installation”, Nordlit journal, special volume Conceptualizing the North, co-autor Signe Kjaer Jensen, în print 2020.

Lucrările sale artistice au participat la festivaluri internaționale printre care:

HÄMEENLINNA STREET AR(T) festival, Hämeenlinna, Finlanda; European Researcher’s Night, Växjö, Suedia; Lights On Festival, Cluj Never Sleeps Festival, Cluj-Napoca, Romania.

A participat la realizarea a numeroase festivaluri, evenimente și expoziții printre care New Media Castle, 2019, Cluj-Napoca; Festivalul  Internațional de Film Transilvania, 2016-prezent, Cluj-Napoca; Binary Worlds Colliding, 2019, Cluj-Napoca.

 

Cursuri predate:

Masterat

Proiect Creativ de Artă Interactivă (semestrul 1, 2019, 2020)

Proiect Creativ pentru Arte Vizuale (semestrul  2, 2020, 2021)

Managementul producției de proiecte (semestrul  2, 2020)

Managementul producției și legislația audiovizuală (semestrul 2, 2021)

Lectură dirijată și scrierea disertației (semestrul  2, 2020)

Etică academică și scrierea disertației (semestrul 2, 2021)

 

Licență

Fotografie (semestrul  2, 2020)

Fotoprocese (semestrul 1, 2017, 2019, 2020)

 

Link către CV

https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:3c6e8616-49ac-4585-9373-650fc4a2b995

Ioana Lascăr

IOANA LASCĂR

Lect. Spec.

ioana.lascar@ubbcluj.ro

 

Ioana Lascăr este producătoare de film asociată companiei de productie cinematografică deFilm www.defilm.ro, absolventă a Facultătii de Teatru si Film, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca si a UNATC I.L. Caragiale, Bucuresti.

Doctorandă a Scolii Doctorale de Teatru si Film, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca,cu lucrarea Conventii nonfictionale si marketing creativ in productia cinematografică.

Dezvoltă proiecte şi lucrează în domeniul productiei cinematografice, respectiv realizează lungmetraje, documentare, scurtmetraje si animatii cu fonduri de productie si dezvoltare obtinute de la institutii precum Centrul National al Cinematografiei din Romania, Televiziunea Romană, Europa Creativa – MEDIA sau Eurimages – Fondul cultural al Consiliului Europei.

In calitate de producător, producător delegat sau producător executiv, portofoliul său include peste 20 de productii cinematografice, nationale sau co-productii internationale, precum lungmetrajul Marita de Cristi Iftime, lungmetrajul Povestea unui pierde-vară de Paul Negoescu, scurtmetrajul Haine Negre de Octav Chelaru, animatia Cel mai bun client de Serghei Chiviriga, documentarul Copii pierduti pe plajă de Alina Manolache.

Filmele sale au fost selectate in festivaluri internaționale precum Karlovy-Vary, Locarno, San Sebastian, Varsovia, Tallin Black Nights, TIFF.

Este Alumna programelor EAVE Marketing Workshop, APostLab, CEE Animation Workshop, Transilvania Talent Lab. A obtinut de două ori premiul Cea mai buna productie intr-un film romanesc, in cadrul festivalului Cinemaiubit 2014, respectiv 2015.

 

Cursuri predate: Preproductie de film, Managementul productie de film, Marketing si management in audiovizual, Etica si legislatie in audiovizual.

 

https://www.imdb.com/name/nm5991162/

Oana Ivan


Oana Ivan

Lect. univ. Dr.

 

 

 

Oana Ivan este antropolog specializat in antropologie vizuala si antropologia mediului. De asemenea, este regizor si producator de filme documentare antropologice centrate cu precadere pe schimbarile comunitare din spatiul rural romanesc.

Doctoratul in antropologie obtinut in co-tutela (University of Kent, U.K.- Universitatea Babes-Bolyai) analizeaza schimbarile culturale survenite intr-un sat pescaresc din Rezervatia UNESCO Delta Dunarii, datorate turismului si politicilor de mediu.

Dupa 7 ani de cercetare de teren si filmari, Oana Ivan a realizat documentarul anthropologic despre viata pescarilor din Delta Dunarii “Vieti intre ape” care a participat la festivaluri internationale de film si la numeroase conferinte sau seminarii academice din Europa si SUA.

Cursuri predate:

  1. Antropologie si vizual
  2. Documentarul stiintific si de aventura
  3. Antropologie vizuala si documentarul socio-antropologic

Link: https://oanaivan.crevado.com/

 

Oana Ivan este colaborator al National Geographic Romania si World Bank.

 

Ioana Mischie

 

 

Ioana Mischie este cineastă de origine română (scenarist/regizor), artist și futurist transmedia, multi-premiată pentru film, VR și pentru concepte inovatoare.

Absolventă a studiilor de licență și masterat din cadrul UNATC,  în anul 2018 a fost selectată ca bursieră Fulbright în cadrul USC – School of Cinematic Arts, din Los Angeles, California pentru a cerceta transmedia storytelling, realitate virtuală și realitate mixtă în vederea finalizării lucrării doctorale, pentru care a obținut calificativul Summa cum laude.

Proiectele sale cinematografice au călătorit la peste 100 de festivaluri la nivel mondial (Palm Springs ISFF, IFF Hamptons, IFF, Thessaloniki IFF, Beijing ISFVF). Scenariile au fost selectate în programe internaționale precum Berlinale Talents – Script Station, Sundance Workshop – Capalbio, Cannes International Screenwriters Pavilion. A fost selectată să dezvolte proiecte interactive transdisciplinare în cadrul MIT Hacking Arts, SXSW VR Hackathon, I_Doc, The Steamer Salon, Cross Video Days și în anul 2018 a fost selectată în cadrul Forward Slash Story, rezidență artistică organizată de Columbia University.

A colaborat cu succes în calitate de scenarist/ regizor cu Channel 4 în Marea Britanie (pentru două seriale de documentar online cu un număr record de vizionări în UK). Dintre proiectele cinematografice recente, a scris și a regizat “237 de ani”, un scurt-metraj produs de ”Legende Films”  – casă de producție de origine franceză premiată cu Oscar.

Cel mai recent scurt-metraj, „Cumulonimbus” a fost premiat la festivaluri internaționale și a fost nominalizat la Premiile Gopo pentru Cel mai bun scurt-metraj. Ulterior, a fost selectat de Gus Van Sant ca finalist în cadrul competiției Coppola Shorts, din 1000 de înscrieri.

Din portofoliul artistic fac parte și proiecte de realitate virtuală (The Wetland), proiecte de poezie participativă (Idonee), instalații transmedia (Texts are made by those who read them).

A inițiat și coordonat numeroase programe educaționale care încurajează tinerii regizori și scenariști români să-și construiască propria semnătură cinematografică și să fie mult mai bine integrați în industrie : MIDPOINT Intensive (șase ediții), Cine-ritm (trei ediții), National Screenwriting Alumni Pitch (o ediție). A fost speaker internațional la festivaluri precum Cannes, TIFF sau Festival of the New.

Este co-fondator și vizionar Storyscapes, un ONG care se axează pe transmedia storytelling, inițiat în 2012 în România. Începând cu anul 2015, a coordonat programele din cadrul CINETic: a creat strategii pentru dezvoltarea centrului și a inițiat prima ediție a programelor internaționale Romanian VR Days in Cannes 2017 și LdaVi Eastern European VR Worldbuilding Hub. În prezent, își dezvoltă propriile proiecte axate pe inovație audio-vizuală și predă cursuri transmedia în cadrul UNATC și UBB.

Printre francizele transmedia originale lansate recent se numără Government of Children și Tangible Utopias. Imaginând lumea ca un loc de joacă neo-creativ, ea crede că povestitorii sunt “arhitecți ai viitorului” (Buckminster Fuller).

Klaus Obermaier


Klaus Obermaier

Cadru didactic asociat

klaus.obermaier@ubbcluj.ro

 

Klaus Obermaiereste artist media, regizor, coregraf și compozitor.

Klaus Obermaier este autorul unor lucrări inovatoare utilizând noile media în domeniul artelor performative, a muzicii și a instalațiilor, acesteafiind larg apreciate de critici și de public.

Spectacolele și lucrările sale de artă multimedia sunt prezentate la festivaluri și teatre din Europa, Asia, America de Nord și de Sud și Australia. Multe dintre proiectele sale, cum ar fi D.A.V.E, Apparition, Le Sacre Du Printemps, Dancing House și Ego, sunt considerate definitorii pentru dezvoltarea unor noi forme artistice care presupun interacțiunea umană cu sistemele digitale.

Obermaier este cadru didactic asociatla Universitatea IUAV din Veneția, Italia și la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, România, unde predă arte vizuale interactive și performance interactiv.A predat compozițiaca lectorla Universitatea Webster din Viena și a susținut cursuri de coregrafie și de new media la Accademia Nazionale di Danza di Roma. Din 2016 până în 2018 a fost co-director al Master of Advanced Interaction la IAAC (Institutul pentru arhitectură avansată din Catalonia), în Barcelona, Spania. Susține cu regularitate conferințe și prezentări publice.

Klaus Obermaier trăiește și lucrează la Viena și Barcelona.

 

http://www.exile.at/

John Appel

John Appel

Cadru didactic asociat

johannes.appel@ubbcluj.ro

 

 

John Appel este un realizator olandez de filme documentare.

Appel a absolvit Academia Olandeză de Film și Televiziune în 1987. A realizat primul documentar de lung metraj în 1993, Johnny Meijer, un portret al unui virtuoz al acordeonului aflat la sfârșitul carierei. Afirmarea sa a venit odată cu André Hazes – She Believes in Me, film ce a câștigat Premiul Joris Ivens pentru cel mai bun documentar de lung metraj la IDFA 1999, devenind un film de mare succes în cinematografele din Olanda. Filmul său cu tentă autobiografică, The Player (2009), despre dependența tatălui său de jocurile de noroc, a fost încununat cu distincția cel mai bun film documentar olandez la IDFA. Filmul său Wrong Time Wrong Place a deschis IDFA 2012.

Appel este un participant constant în programele de mentorat și ateliere în cadrul Binger Doc Lab, Film Academy, IDFA și Greenhouse Development Program. A lucrat de asemenea în calitate de cameraman pentru un număr de filme.

https://www.johnappel.nl/

Francisc Koós

Francisc Koós

Inginer de sunet, specialist 

francisc.koos@ubbcluj.ro

 

Francisc Koos are două specializări: în domeniul electronicii și în sunetul de film. Este specialist în domeniul măsurării microfoanelor și a echipamentelor electronice legate de postproducția de sunet.

Este creatorul primului sintetizator de efecte sonore tip Moog din România, aparatură cu care s-au realizat efectele sonore la mai mult de 30 filme de lung metraj și de animație (Nemuritorii, regia Sergiu Nicolaescu; Elixirul tinereții, regia Iosif Naghi; Hyperion, regia Mircea Veroiu, Comedie fantastică, regia Ion Popescu Gopo, etc.)

A participat, în calitate de titular sau colaborator, la realizarea coloanei sonore la mai mult de 100 de filme de lung metraj, de animație și utilitare (Prin cenușa imperiului, regia Andrei Blaier; Pintea, regia Mircea Moldovan; Oaspeți de seară, regia Gheorghe Turcu; Regăsire, regia Traian Roman, etc).

Cercetările și publicațiile în domeniul filmului au vizat tehnicile de înregistrare pe teren și analiza și sinteza sunetelor instrumentelor muzicale.

 

Curs predat: Bazele sunetului de film și TV

Cercetători

Constantin Pârvulescu


Constantin Parvulescu 

Cercetător Științific II

Facultatea de Teatru și Film 

constantin.parvulescu@ubbcluj.ro

 

Constantin Parvulescu  este specializat în studii de film și media. Și-a obținut doctoratul la Universitatea din Minnesota SUA, studiind aspectele estetice ale discursului anarhist interbelic. 

Constantin cercetează relația dintre textele audiovizuale și discursul politic, istoric și economic, precum și  finanțarea filmului și distribuția sa online. 

Printre publicațiile sale se numără monografia Orphans of the East: Postwar Eastern European Cinema and the Revolutionary Subject (Indiana University Press, 2015), antologiile, Global Finance on Screen: From Wall Street to Side Street (Routledge, 2017) și A Companion to the Historical Film (Wiley, 2013/ 2015, cu Robert Rosenstone). A co-editat numere speciale ale revistelor Studies in European Cinema și Studies in Eastern European Cinema în 2018. Printre articolele recente se numără: „Beyond Postsocialist and Small: Recent Film Production Practices and State Support for Cinema in Czechia and Romania.” Studies in European Cinema (2020): 1-18 (cu Jan Hanzlík); “Specters of Europe and Anti-communist Visual Rhetoric in the Romanian Film of the Early 1990s.” In Oxford Handbook of Communist Visual Cultures. Ed Aga Skrodzka et al. Oxford University Press, 2020, 345- 365 (cu Claudiu Turcuș); și “The Political and Economic Intervention of Nonfiction Money Literacy Film in the post-2008 Era.” Canadian Journal of Film Studies, 30.1 (Spring 2021).

Link: https://ubbcluj.academia.edu/ConstantinParvulescu