Profesori

RO  I  HU  I  EN

DIRECTOR DEPARTAMENT

Lect. univ. dr.SZILÁGYI-PALKÓ Csaba

Szilágyi-Palkó Csaba

lector universitar

csaba.szilagyi@ubbcluj.ro

 

Csaba Szilágyi-Palkó este lector universitar cu normă întreagă, actor și director al Institutului Maghiar de Teatru al Facultății de Teatru și Film din 2016.
Este doctor în arte teatrale (BBTE) cu o teză despre genul rolului actoricesc. Printre interesele lui de cercetare se află relația dintre gen și practica actoricească și ține cursuri de actorie.
Este autorul mai multor publicații, cum ar fi „Bărbați în tul: Trockadero” (Playground, 1/2018), „Roluri de pantaloni, imitatori de femei” (Playground, 1/2016) etc.
A participat la crearea mai multor producții de teatru, precum Albastru, Albastru, Albastru, (2012, Cluj-Napoca, KÁMSZ), Soldatul Pulcinella (2003, Zsámbék, CULTURA 2000, coproducție a 8 teatre europene), Încadrarea cercului (1999, Timișoara, Teatrul de Stat Csiky Gergely), Aventurile unui șoarece curajos (2000, Cluj-Napoca, KÁMSZ), etc. A apărut în filme de scurt metraj. A publicat peste patruzeci de recenzii, eseuri, proză și poezie (Korunk, Echinox, Jelenlét, Helikon etc.). Spectacolele sale universitare au primit, printre altele, Premiul Publicului la Festivalul Kisvárda (Albastru, Albastru, Albastru, 2002), Premiul pentru cea mai bună interpretare la Festivalul Studio din Târgu Mureș (Șobolani, 2010) etc.

Discipline predate: actorie, improvizație, studii de gen și teatru, etc. (nivel licență și master)

CADRE DIDACTICE TITULARE

Prof. dr. habil. Hatházi András


András Hatházi

Prof. univ. dr. habil.

andras.hathazi@ubbcluj.ro

András Hatházi este specializat în teatru. Este actor, regizor, scriitor.

Doctorat în teatru obținut la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din Budapesta cu tema: Improvizație și dezvoltarea personalității.

Cercetează în domeniul actoriei.

A publicat trei volume proprii și o traducere, numeroase articole, poezii, proze scurte, texte dramatice și scenarii. Are peste o sută de roluri de teatru și film, numeroase regii de teatru, teatru de păpuși și film.

A participat la numeroase festivaluri de teatru și film, fiind premiat de mai multe ori atât național cât și internațional.

A fost invitat de mai multe ori în studiourile de radio și televiziune în țară și în străinătate.

Cursuri predate: cele legate de arta actorului și improvizație scenică.

Prof. dr. habil. VISKY András

Visky András

Profesor Dr. Habil,

andras.visky@ubbcluj.ro

András Visky este specializat în dramaturgia hamburgiană, adaptare scenică şi dramaturgii contemporane.

Şi-a obţinut titlul de doctor în domeniul teatrologie la Universitatea de Teatru şi Film din Budapesta, cu o temă despre relaţia spaţiu şi text, posibilităţile adaptării scenice ale romanului Cadiş pentru un copil nenăscut, de Imre Kertész.

Cercetează în domeniile teoriei teatrului (teatrul ca ritual urban),  şi a practicii dramaturgiei de scenă în teatrul contemporan.  Este cunoscut pentru creerea noţiunii de „barrack dramaturgy”. Jozefina Komporaly  ed.: András Visky’s Barrack Dramaturgy. Memories of the Body (Bristol-Chicago, Intellect, 2017)

Printre publicaţiile sale se numără: Mire való a színház  (Budapest, L’Harmattan – KRE, 2020); Megváltozhat-e egy ember. (Cluj, KOMP-PRESS Korunk, 2009); A különbözőség vidékén. (Budapest, Vigilia, 2007); Írni és (nem) rendezni (Cluj, Koinónia, 2002)

Fiind un dramaturg reputat, piesele sale au fost montate în teatrele profesioniste din România, Ungaria, Bulgaria, Franţa, Germania, Marea Britanie, Serbia, SUA (Chicago, New York, Washington DC).  În calitate de dramaturg de scenă a lucrat cu regizori precum László Bocsárdi, Karin Coonrod,  Silviu Purcărete, Gábor Tompa, Mihai Măniuţiu, Robert Woodruff, David Zinder.

Cursuri predate: Dramaturgie, Scriitură creativă în teatru, Scenaristică, Teorii al teatrului in secolul XX.

Conf. univ. dr. BODÓ Ottó

Bodó Otto

Conferențiar Dr.

otto.bodo@ubbcluj.ro

 

Bodó A. Otto este dramaturg, conferențiar universitar, și-a luat doctoratul la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din Budapesta, unde l-a avut ca îndrumător pe Géza D. Hegedűs. Principalul său domeniu de cercetare este teatrul maghiar din Transilvania după schimbarea de regim. A fost redactor-șef fondator al revistei de artă teatrală Függöny, director de comunicare la Teatrul Tamási Áron, șef al departamentului de relații publice al Companiei Harag György și director al Institutului Maghiar de Teatru timp de patru ani. A lucrat ca dramaturg la Teatrul Csiky Gergely din Timișoara, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Teatrul Tamási Áron, Teatrul Csík, Compania Harag György a Teatrului de Nord din Satu Mare, Teatrul Katona József (Kamra) din Budapesta, Teatrul Jókai din Komárom, Teatrul Nottara din București. A publicat, printre altele, în Criticai Lapok, Theater, Világszínház, Függöny, Zsöllye, Látó, Korunk, A híd, Gradus, Tribuna, Apostrof, Transylvanian Review. Scrierile sale au fost publicate și în volume colective.Volumele sale independente despre teatru au fost publicate sub titlurile Douăzeci de ani de teatru maghiar transilvănean și Plimbări de seară.

Este membru al Comitetului public extern al Academiei Maghiare de Științe.

Cursuri predate: istoria teatrului, istoria regiei, analiză dramatică, receptare teatrală, marketing și PR, management de proiect, secretariat literar

 

https://baotto.wordpress.com

Conf. univ. dr. Raluca SAS-MARINESCU


Raluca Sas-Marinescu

Conferențiar Univ. Dr.

raluca.sas@ubbcluj.ro

 

Raluca Sas-Marinescu este specializată în Prelucrarea textului de spectacol, Adaptare și Dramatizare, Scenaristică de film și Scriitură Dramaturgică și este dramaturg.

Doctorat în Teatru obținut la Universitatea Babeș Bolyai cu o temă legată de tehnicile și metodele contemporane de scriitură dramaturgică.

Cercetează în domeniul Teatru și Artele Spectacolului, practica sa artistică vizează construcția de text original bazat pe metoda practicilor colaborative, în paralel dezvoltă proiecte de scriere creativă dedicate adolescenților și se ocupă cu documentarea practicilor dramaturgice ale ultimilor douăzeci de ani.

Printre publicațiile sale se numără: Dramaturg&dramaturgie: metode, tehnici și studii de caz (București: Eikon, 2017), „OnlyLovers left alive” în volumul Ghid de supraviețuire  pentru teatrologi (București: Eikon, 2014), „Dramaturg și dramaturgie în creația colectivă – definiții și exemple”, Symbolon, 2018, „Mozgó drámairodalom – a színházi szöveg állapota Romániában”  în Szépirodalmi Figyelő, Budapesta, 2019.

A participat la realizarea a numeroase spectacole printre care: OccupyYourself(2015) și Reactring Cernobîl(2016) și IntimIDateMe (2018), Cluj Napoca, VaroteremProjekt, Promisiunea unei vieți frumoase (din cauza lui Cehov) (2013) și Vacuum (2014), Râmnicu Vâlcea, Teatrul Anton Pann,Fontana di Trevi(2012) și Visul unei nopți de vară(2003) Satu Mare, Teatrul de Nord, Antemporal.G (2004), Baia Mare, Teatrul Municipal

 

Cursuri predate: Prelucrarea textului de spectacol, Dramatizare, Structuri Narative în Teatrul și Filmul contemporan, Scriere creativă în artele spectacolului, Practici colaborative în teatrul independent.

Conf. univ. dr. TOMPA Andrea


Tompa Andrea

Profesor asociat

andrea.tompa@ubbcluj.ro

 

Andrea Tompa este profesor asociat la Institutul Maghiar de Teatru din cadrul UBB. În 2004 a obținut titlul de doctor în literatura rusă a secolului XX la Facultatea de Litere din cadrul ELTE, Budapesta, cu o teză intitulată „Teatru și teatralitate în opera lui V. Nabokov”.

Din 2008 predă studenților de la teorie și actorie cursuri de estetică, teatru contemporan, teorie dramatică, critică. Principalul său domeniu de expertiză este teatrul contemporan maghiar și mondial. Este autor a patru romane.

Contact: andrea.tompa@ubbcluj.ro

Lect. univ. dr BARTHA Katalin Ágnes


katalin.agnes.bartha@ubbcluj.ro

 

Lect. dr Katalin Ágnes Bartha este prodecan al Facultății de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai. A obținut titlul de doctor la Universitatea Babeș-Bolyai (2007). În prezent, este cercetător postdoctoral bursier Bolyai János al Academiei Maghiare de Științe.În perioada 2007-2018 a fost lector asociat la Institutul de Studii Literare Maghiare din cadrul Facultății de Litere al BBU, iar în perioada 2003-2019 a fost cercetător la Casa Memorială Szabédi, coordonând proiecte de cercetare și proiecte academice legate de intelectualii maghiari din secolul XX din România. A participat la mai multe proiecte de cercetare în domeniul studiilor teatrale finanțate de Academia Maghiară de Științe. A publicat mai multe studii despre cultura teatrală din Europa Centrală și de Est, a editat mai multe volume despre relațiile interculturale, istoriografia teatrală și istoriile carierelor intelectuale și a editat un volum de surse critice. Printre volumele sale se numără Shakespeare în Transilvania (receptarea maghiară în secolul al XIX-lea), Argumentum, Bp., (2010) și O editură de naționalitate în deceniile dictaturii (1969-1989), Polis-NKI, 2020.

Subiecte predate: Istoria teatrului maghiar și universal, Spectacologie teatrală contemporană, Educație artistică, Educație teatrală, Teatru și comunitate, Scriere de teză.

Lect. univ. dr. HERCZOG Noémi


noemi.herczog@ubbcluj.ro

 

Noémi Herczog (1986, Budapesta) este critic, estetician, editor al revistei Színház.
În 2018 a obținut titlul de doctor la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică. Interesele sale de cercetare includ: denunțarea criticii de teatru în epoca Kádár. Din 2015, este critic de teatru pentru Élet és Irodalom și redactor al revistei Színház. Este co-editor al seriei de cărți de teatru SzínText și co-curator al următoarelor proiecte: Platforma maghiară dunaPart (2015, 2017, 2019), Premiul Péter Halász (2019, 2020). Printre scrierile sale publicate se numără „Denouncing the Tiger. The case of András Pályi’s play with the Dunántúli Napló”, Jelenkor, 5/2020; „The Independent Theatre – Hungary”, Platform: East European Performing Arts Companion (Lublin: Adam Mickiewicz Institute, 2016); „Dacă e nevoie, să interzicem! Denunțarea criticii de teatru în anii ’70”, revista 2000. 3/2015 „Noua personalitate”, Teatru, 4/2015;

Disciplinele pe care le predă la UBB Cluj-Napoca: analiza spectacolului, conceperea textului de spectacol, teorii ale performativității contemporane, genuri de presă, teoria și practica presei, sociologia teatrului.

Lect. univ. dr. PALOCSAY Kisó Kata

Kisó Kata Palocsay

Lect. univ. dr.

 

kiso.palocsay@ubbcluj.ro

Kisó Kata Palocsay este specializată în teatru. Este actor de păpuși și marionete, regizor de teatru de păpuși și marionete, confecționează păpuși.

Doctorat în teatru obținut la Universitatea de Artă Tg. Mureș cu tema: Gândirea bazată pe arta păpușăriei și a animației.

Cercetează în domeniul teatrului de păpuși și a animației precum și în tehnica vorbirii scenice.

Are numeroase roluri de teatru, de teatru de păpuși și marionete, numeroase regii de teatru de păpuși și marionete, precum și numeroase scenografii de teatru de păpuși și marionete.

A participat la numeroase festivaluri de teatru și teatru de păpuși, fiind premiată de mai multe ori atât național cât și internațional.

A fost invitată de mai multe ori în studiourile de radio și televiziune în țară și în străinătate.

Cursuri predate: vorbire scenică, arta actorului de păpuși și marionete respectiv teatrul de păpuși contemporan.

Lect. univ. dr. KÖLLŐ Csongor


Csongor Köllő, PhD

Lector Dr.

csongor.kollo@ubbcluj.ro

 

Csongor Köllő este actor, regizor și manager cultural.

Și-a obținut titlul de doctor în teatru la Universitatea Babeș-Bolyai, cu tema Către o re-apreciere a muncii actorului asupra „sinelui”: antrenamentul personal ca potențială disciplină spirituală.

Cercetările sale se concentrează pe tradiția de laborator a teatrului din secolele XX și XXI, pe pregătirea fizică și vocală a actorului, pe tehnicile psihofizice în actorie și pe diverse moduri non-mainstream de a face teatru, cum ar fi teatrul de stradă / open space, teatrul aplicat, barterul etc.

Practica sa artistică este înrădăcinată în convingerea că teatrul poate exercita o influență semnificativă asupra vieții, bunăstării și rezilienței societății, atât la nivel micro, cât și la nivel macro. Teatrul ca instrument de schimbare ar trebui să fie disponibil și accesibil tuturor, iar actorii/interpreții/ dansatorii/regizorii ar trebui să caute modalitățile prin care să intre în contact cu diferitele comunități din jurul lor.

Expertiza sa tehnică include crearea de spectacole în diverse genuri (în interior și în aer liber), fie pe baza unui text existent, fie prin concepere; crearea de situații în care să aibă loc un troc (schimb cultural) între artiști și comunitățile locale; gestionarea proiectelor culturale (locale, regionale, naționale, UE); predarea de ateliere de lucru pe diverse teme care cuprind domeniile sale de interes.

 

Predă cursuri de actorie, teatru, mișcare, improvizație.

Lect. univ. dr. SZILÁGYI-Palkó Csaba

Szilágyi-Palkó Csaba

lector universitar

csaba.szilagyi@ubbcluj.ro

 

Csaba Szilágyi-Palkó este lector universitar cu normă întreagă, actor și director al Institutului Maghiar de Teatru al Facultății de Teatru și Film din 2016.
Este doctor în arte teatrale (BBTE) cu o teză despre genul rolului actoricesc. Printre interesele lui de cercetare se află relația dintre gen și practica actoricească și ține cursuri de actorie.
Este autorul mai multor publicații, cum ar fi „Bărbați în tul: Trockadero” (Playground, 1/2018), „Roluri de pantaloni, imitatori de femei” (Playground, 1/2016) etc.
A participat la crearea mai multor producții de teatru, precum Albastru, Albastru, Albastru, (2012, Cluj-Napoca, KÁMSZ), Soldatul Pulcinella (2003, Zsámbék, CULTURA 2000, coproducție a 8 teatre europene), Încadrarea cercului (1999, Timișoara, Teatrul de Stat Csiky Gergely), Aventurile unui șoarece curajos (2000, Cluj-Napoca, KÁMSZ), etc. A apărut în filme de scurt metraj. A publicat peste patruzeci de recenzii, eseuri, proză și poezie (Korunk, Echinox, Jelenlét, Helikon etc.). Spectacolele sale universitare au primit, printre altele, Premiul Publicului la Festivalul Kisvárda (Albastru, Albastru, Albastru, 2002), Premiul pentru cea mai bună interpretare la Festivalul Studio din Târgu Mureș (Șobolani, 2010) etc.

Discipline predate: actorie, improvizație, studii de gen și teatru, etc. (nivel licență și master)

Lect. univ. dr. Pál Emőke

PÁL Emőke

emoke.pal@ubbcluj.ro

 

Emőke Pál este actor independent. În 2013, a urmat un curs de teatru devised bazat pe metodologia lui Jacques Lecoq (London International School of Performing Arts).În 2020, și-a susținut teza de doctorat la Facultatea de Teatru și Film cu titlul: Convențiile jocului teatral în actoria filmului mut. Este membru permanent al companiei independente Waiting Room Project. În prezent, colaborează cu Reactor dar a contribuit și la crearea mai multor producții independente în Transilvania. din 2013 a jucat în mai multe scurtmetraje și lungmetraje
precum: Dragoste 2 America, Valan, Saudade, Kepzavar.

Subiecte predate: Improvizație, Actorie, Arta actorului

Lect. univ. dr. KOZMA Gábor


dr. Kozma Gábor Viktor

gabor.kozma@ubbcluj.ro

 

Kozma Gábor Viktor este actor, trainer pentru actori și asistent profesor la UBB. Este co- conducătorul artistic al comunității de creație „ Șansa vânătorului”. În prezent lucrează pe cercetarea sa pentru susținerea tezei de doctoral la Școala doctorală a Universității de Artă din Tîrgu Mureș. Tema tezei de doctorat este cercetarea tehnicilor și a modalităților de traininguri pentru actori. În ultimii ani a participat la mai multe cercatări în Japonia, SUA, Dania, Serbia, Spania, Italia, Olanda și Belgia. El se folosește de aceste tehnici și în munca sa de creație. El este membru al companiei International Suzuki Company of Toga. El a participat la  festivalul IX. Theatre Olympics, în Japonia, unde au participat cu piesa lui Maeterlinck „Pasărea albastră”.

El este bursier al Academiei Artistice Maghiare în perioada 2018-2021.

Materii predate: Exprimare corporală și dans scenic, Improvizație, Mască și caracter.

Alte informații: www.gaborviktorkozma.com

Lect. univ. dr. ZSIGMOND Andrea


Zsigmond Andrea

Lector Dr.

andrea.zsigmond@ubbcluj.ro

 

Andrea Zsigmond a absolvit studii de limba maghiară-germană și de teatrologie la UBB Cluj-Napoca.

Și-a susținut teza de doctorat în 2016 la Școala Doctorală de Comunicare Socială a Universității Corvinus din Budapesta. Teza ei de doctorat se intitulează „Teatrul”, văzut din Transilvania. Încadrarea unui concept.

Este (fost) editor al revistelor Játéktér, Székelyföld, Transilvania, Moldvai Magyarság, Lk.k.t. și a multor alte reviste de festivaluri de teatru.

A publicat mai mult de o sută de articole despre literatură, teatru, film și alte subiecte în reviste culturale transilvănene și în alte locuri. Propriile sale publicații au fost adunate în următoarele volume. Zs. A. în eseuri teatrale și non-teatrale. Koinónia, Cluj-Napoca, 2009; Zs. A. et al.. Culori și cântece. Korunk-Komp Press, Cluj-Napoca, 2012.

A tradus din limba română Actul și imitarea. Eseuri despre teatru al lui Mihai Mănuțiu. Koinónia, Cluj-Napoca, 2006;

A editat volumul Cortina de etichete: un dicționar privat de teatru după interviuri făcute cu Gábor Tompa apărut la Bookart, Miercurea Ciuc, 2010; și cu titlul omonim în limba engleză Tompa Gábor: label curtain: a private theatrical dictionary Bookart, Miercurea Ciuc, 2014.

Printre științele sale preferate se numără semantica cognitivă, analiza de discurs, gender studies și studdile culturale în general. Este interesată de schimbările din mass-media și caută să găsească modalități autentice și jucăușe de a vorbi. Activismul ei este combinat cu angajamentul față de managementul talentelor.

Cursuri predate: metode de interpretare ale textelor, teatrologie, analiza dramelor, teorie comunicativă, estetica teatrului, metodologia cercetării științifice, teoria Dramei, teoria și practica comunicării în masă, genuri de presă, scrierea lucrării de specialitate, teoria teatrului secolului XX, etc.

CADRE DIDACTICE ASOCIATE

GEMZA Péter


laszlo.gemza@ubbcluj.ro

 

Péter Gemza este coregraf, regizor și manager cultural.

În prezent, conduce Teatrul Csokonai din Debrecen, unul dintre cele șase teatre din Ungaria care se află pe lista națională. Ca regizor de teatru, regizează atât piese de proză, cât și piese muzicale. În munca sa, accentul se pune pe consolidarea elementelor de dincolo de text, pe perfecționarea pauzelor și a tranzițiilor. Dezvoltarea unei strategii pe termen lung pentru Teatrul Csokonai și construirea unui sistem cu disciplinele conexe reprezintă principalul obiectiv al activității sale manageriale.

Cursuri predate:

Bazele mișcării actorului

caracter și mișcare

improvizație

teatrul în raport cu alte arte

comunicarea și colaborarea cu coregrafii

INCZE Katalin


Conf. dr. Incze Katalin

Conferențiar Univ. Dr.

katalin.incze@ubbcluj.ro

 

Incze Katalin este specializată în teatrul muzical și compoziție muzicală.

Doctorat în domeniul de spectacologie obținut la Academia de Muzică G. Dima din Cluj Napoca, cu tema: „Retorica vocalităţii între declamație şi cânt, fundament al expresiei muzical-teatrale”.

Cercetează în domeniile: muzicale, scenă muzicală. Practica sa artistică vizează pregîtirea actorului dramatic pentru ocuparea cu succes al locului său pe scenă muzical-dramatică.

 

Printre publicațiile sale se numără:

Studiu amplu: Experienţa interpretativă pe scena musical-teatrală în lumina retoricii vocalităţii, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă Cluj-Napoca, 2013

Curs: Curs de iniţiere şi perfecţionare muzicală scenică, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă Cluj-Napoca, 2013

Comunicare ştiinţifică susţinută la Conferinţa Universităţii din Oradea, publicată în Fascicula Muzica, 1/2010, Editura Universităţii din Oradea

 

A participat la realizarea a numeroase spectacole de scenă muzicală:

2014 – Musicalul Sweeney Todd de Stephen Sondheim – pregătirea muzicală integrală și conducerea muzicală – Teatrul Maghiar Cluj Napoca cu concursul anului II de studii actorie maghiar

2016 – Musicalul Chicago de John Cander, Fred. Ebb – Teatrul Tamasi Aron – Tg. Mureș – cu concursul

studenților anului I și II secția actorie a Facultății de Teatru din Tg. Mureș și foarte multe altele.

 

Cursuri predate: Educația expresiei vocale, Meșteșug muzical: Curs de iniţiere şi perfecţionare muzicală scenică.

 

PÁLFFY Tibor


Pálffy Tibor

Lector Universitar

tibor.palfy@ubbcluj.ro

 

Pálfy Tibor este specializat în artele teatrului, este actor cu o experienta de 30 de ani.

Practica sa artistică vizează condiția actorului în performanțele teatrale.

Printre publicațiile sale se numără: FOLYAMATOS TESTFIGYELEM, revista Játéktér anul 2014 numărul de toamna.

Filmele în care a jucat au participat la festivalul de film din Berlin, TIFF, etc.

A participat la realizarea a numeroase spectacole premiate de UNITER și festivaluri din Ungaria majoritatea prezentate de teatrul Tamasi Aron din Sfantu Gheorghe:

PÁLFFY

 

Cursuri predate: teatru nonverbal, teatru contemporan

VÁTA Lóránd-Mihály

Váta Lóránd Mihály

Lector specialist drd.

lorand.vata@ubbcluj.ro

 

Váta Lóránd este specializat în artele spectacolului, el fiind actor, cântăreț și dansator cu studii în dans step. Este doctorand la Scoala Doctorală a Facultății de Teatru și Film a UBB din Cluj. În studiile lui doctorale el aprofundează fenomenele cuvântului vorbit și al cuvântului cântat în procesul scenic.

Practica artistică al lui Váta Lóránd se concentrează la studierea procesului scenic al actorului, în special al educației expresiei vocale și al educației expresiei corporale și de dans scenic.

Váta Lóránd a jucat roluri principale și secundare în filme artistice de lung metraj cu regizori și operatori de prestigiu: Gárdos Péter, Gulyás Gyula, Erdélyi Dániel, Hajdu Szabolcs, Elek Judit, Vivi Drăgan Vasile. Aceste filme au fost selecționate la festivalurile internaționale de film de la Karlovy Vary, Sankt Petersburg, Varna, Thessaloniki.

A fost actor protagonist al Teatrului Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, iar în prezent activează la una din cele mai prestigioase teatre din România, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, unde joacă sub bagheta unor regizori de renume, ca Tompa Gábor, Silviu Purcărete, Michal Docekal, Mihai Măniuțiu, Yuri Kordonsky. Cu renumitul teatru clujean în mod regulat participă la festivalurile internaționale de teatru de la Avignon, Seul, Almagro, Saraievo, Giessen, Budapesta, București, Bogota.

Váta Lóránd  a fost și este invitat la emisiuni televizate la TVR Cluj, MTV Budapesta, TVR București, iar interviurile radio fac parte din viața lui de vedetă de teatru.

 

Cursuri predate: educația expresiei vocale, Dans scenic, Educația expresiei corporale, cursuri de dans step.

SZABÓ Réka

Szabó Réka

Asistent drd.

reka.szabo@ubbcluj.ro

 

Réka Szabó este dramaturg, asistent universitar, după ce a absolvit UBB cu o diplomă în studii teatrale, a absolvit și studii în limbile maghiară și germană și a obținut un master în germanistică. În prezent este doctorandă la Facultatea de Teatru și Film, sub îndrumarea Prof. Dr. Miklós Bács, iar tema de cercetare este teatrul lui Vlad Mugur în lumina exemplarelor sale regizorale. După absolvirea facultății, a lucrat ca critic liber profesionist, publicând, printre altele, în rubricile Játéktér, Látó, Ellenfény Online, Erdélyi Társadalom, revista culturală Várad, Transylvanian Report. În calitate de dramaturg, a lucrat în producții independente și documentare alături de M Studio și de compania Tompa Miklós Tompa.

Szabó Réka dramaturg, óraadó tanársegéd, a BBTE színháztudomány szakának elvégzése után elvégezte annak magyar-német szakát is, majd germanisztikából szerzett magiszteri fokozatot. Jelenleg a Színház és Film kar doktoandusza, témavezetője prof. dr. Bács Miklós, kutatási témája Vlad Mugur színháza, rendezői példányainak tükrében. Az alapképzés elvégzése után szabadúszó kritikusként dolgozott, publikált többek közt a Játéktér, Látó, Ellenfény Online, Erdélyi Társadalom, Várad kulturális folyóirat, Erdélyi Riport hasábjain. 2014-2017 közt az M Studio Mozgásszínház irodalmi titkára volt, azóta a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának művészeti asszisztense, PR titkára. Dramaturgként az M Studio és a Tompa Miklós Társulat mellett független proukciókban és dokumentumfilmekben is dolgozott.

 

Oktatott tantárgyai (szemináriumok): Istoria teatrului (2018-tól), Management de proiecte (2018-2019), Secretariat literar (2018-2019).

KÖNCZEI Zsolt

Könczei Zsolt

 

A absolvit Universitatea Sapientia din Târgu Mureș în 2011 și ulterior Facultatea de Științe Politice, Administrație Publică și Comunicare, Institutul de Comunicare, Relații Publice și Publicitate, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj în 2013.

Încă din timpul facultății a fost interesat de profesia de creație, fondând împreună cu colegii săi un portal media, iar mai târziu, în timpul studiilor de masterat, a lucrat ca redactor șef al postului de radio studențesc din Cluj și a experimentat ce înseamnă repoziționarea și conducerea unui produs media. A lucrat ca manager de marketing online pentru una dintre cele mai mari companii de design interior din România. În ultimii cinci ani, a fost colaborator în domeniul comunicării la Departamentul maghiar al Universității Babeș-Bolyai și lector la Departamentul maghiar al Institutului de Comunicare, Relații Publice și Publicitate.

Pe lângă activitatea didactică, este membru fondator al agenției transilvane branding DBA, unde se ocupă de construirea de branduri, dezvoltarea de strategii de brand și crearea de identități vizuale.

 

Creativ, strateg de brand, conferențiar

KIS-LUCA Kinga

dr. Kis-Luca Kinga, (conferențiar universitar la Universitatea de Arte, Târgu-Mureș)

 

licențiat în Arte, Pedagogie coregrafică la Academia de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj Napoca în anul 2006. Din anul 2009 devine cadru didactic asociat la Universitatea de Arte din Târgu Mureș unde își continuă studiile doctorale.  În anul 2011 devine lector universitar, iar în anul 2014 își obține diploma de doctor cu lucrarea: Rolul dansului în formarea actorului și evoluția liniilor coregrafice. Din anul 2016 continuă activitatea pedagogică ca și conferențiar universitar la specializarea coregrafie și arta actorului. Participă la diferite conferințe științifice naționale și internaționale. Concomitent cu activitatea sa pedagogică lucrează ca și coregraf în diferite spectacole de teatru.

 

Cursuri predate: Expresie corporală, Artă coregrafică, Dans clasic, Dans de caracter, Dans scenic, Dans contemporan, Pedagogie coregrafică.

DEMETER Katalin

Kata Demeter – lector asistent

 

După ce a absolvit Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Studii Teatrale și Istoria Artei, a lucrat ca secretar literar și dramaturg la Teatrul Tomcsa Sándor din Odorheiu Secuiesc între 2011-2016. A obținut o diplomă de mastera în Studii Teatrale și Managementul Artelor la Universitatea de Arte din Târgu Mureș, iar în 2016 s-a alăturat Departamentului de Marketing al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, unde lucrează în prezent. În ultimii 10 ani, a fost implicată în crearea a aproximativ 30 de producții în calitate de dramaturg și/sau asistent de regie, precum și în jurizarea și desfășurarea mai multor concursuri de teatru și în organizarea mai multor festivaluri naționale și internaționale de teatru. Pe lângă activitatea sa teatrală, este studentă la Institutul de Doctorat al Universității Babeș-Bolyai din toamna anului 2021. Cercetările sale se bazează pe universul teatral al lui Silviu Purcărete, concentrându-se mai ales pe spațiile teatrale create de Dragoș Buhagiar și Helmut Stürmer.

 

Cursuri, seminarii: analiză de spectacol, platforme online și mass-media, teoria teatrului din sec. XX.-XXI.

HARY Judit

HARY Judit Asistent asoc.

 

Este cântăreața a Operei Maghiare din Cluj, iar pe lângă spectacolele sale predă canto la Facultatea de Teatru și Film. Este licențiat în canto și pedagogie la Universitatea Gh. În calitate de artist invitat, a concertat în țară și în străinătate: în teatrele de operă și orchestrele filarmonice din România, în Ungaria, la Opera Maghiară de Stat din Budapesta pentru mai multe stagiuni, la Teatrul Național din Gyor, precum și în Franța, Italia, Germania, Canada, Elveția și Statele Unite ale Americii.

MÁRTON Imola

MÁRTON Imola,

 

Márton Imola predă la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai. A obținut titlul de doctor în 2020 în domeniul Teatru și Artele Spectacolului cu o teză intitulată „Beckett regizat de Beckett. Problema interpretării în adaptările scenice ale lui Samuel Beckett din Așteptându-l pe Godot, Endgame și Ultima bandă a lui Krapp”.

Are o vastă experiență în managementul de proiect în calitate de manager artistic al M Studio (2014-prezent), ca președinte al Asociației Culturale și de Tineret Moira (2014-prezent) și ca expert evaluator la Administrația Fondului Cultural Național România (2016-prezent). Principalele sale domenii de expertiză sunt: managementul de proiect, dans contemporan, teatru absurd.

PLAINER Zsuzsa

PLAINER Zsuzsa

 

Zsuzsa Plainer (1974, Oradea). Antropolog cultural, din 2008 cercetător la Institutul Național pentru Studierea Minorităților din Cluj-Napoca.

Studii: Limba și literatura maghiară – Limba și literatura engleză BA la UBB Sociologie BA, Antropologie culturală MA, la UBB despre Controlul instituțiilor culturale în regimul Ceaușescu: aspecte sistemice și minoritare, PHD, data tezei: 2011.Interese de cercetare: antropologia minorităților etnice (maghiari și romi din România), cenzura teatrului în regimul Ceaușescu, inegalitățile educaționale ale romilor.

 

 

 

.

GYÖRGYJAKAB Enikő

Enikő Györgyjakab, actor, profesor, coregraf.

 

Din 2005 este membră a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. Ca actriță, a lucrat cu regizori renumiți precum Andrei Șerban, Robert Woodruff, Gábor Tompa, Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu și mulți alții. Timp de câțiva ani a lucrat cu trupa de teatru de mișcare M studió din Sfântu Gheorghe. În 2015 a primit premiul pentru cea mai bună actriță la festivalul internațional de teatru Fest(in ) pe Bulevard, iar în 2013 a fost distinsă cu prestigiosul premiu UNITER. În calitate de membru fondator și co-director al Asociației Teatrului Shoshin, lucrează la diverse proiecte artistice, educaționale și sociale. Interesele ei includ posibilitățile teatrale și performative ale mișcării și dansului. Participă în mod regulat la proiecte de teatru independent, își scrie propriile coregrafii și conduce ateliere de teatru fizic atât în țară, cât și în străinătate.

Materie predată: expresie fizică și dans scenic

JANKÓ SZÉP YVETTE

 

Yvette Jankó Sz. este traducător de teatru și cadru didactiv. Și-a făcut studiile de licență la Facultatea de Engleză-Finlandeză și apoi la cea de Studii Teatrale a Universității Babeș-Bolyai, iar doctoratul la Școala Doctorală de Studii Maghiare a UBB.

Interesele sale de cercetare includ: traducerea teatrului și a dramei, modalitățile de utilizare a textului teatral, autoria teatrală, teatru contemporan finlandez de autor, traducerea creativă și teatrul aplicat în educație.

Cursuri predate: semiotica teatrului, teorii ale performativității contemporane, prelucrarea textului teatral

VISKY Ábel

VISKY Ábel, drd. 

Lect. spec. 

abel.visky@ubbcluj.ro  

Ábel Visky este regizor de film. Din 2019 își completează studiile de doctorat la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din Budapesta, cercetând adaptarea metodelor regizorale de ficțiune în filmul documentar. Printre filmele sale se număra scurt-metraje de ficțiune, scurt-metraje documentare și un documentar creativ de lungă durată. Filmele lui au fost selectate în numeroase festivaluri internaționale, printre care Hot Docs din Canada, Fipadoc din Franța, Buenos Aires International Documentary Festival (FIDBA) din Argentina, Sao Paolo IFF (Mostra) din Brazilia, GZDOC din China, Trieste IFF din Italia, Cinema Jove din Spania, etc. A câștigat premii naționale și internaționale, precum cel mai bun regizor la Watersprite ISFF, cel mai bun regizor la Festivalul National de Film Independent, etc.  

 

Cursuri predate: Eseul cinematografic (master), Filmul de ficțiune (master).