Categorii echipamente

Romanian Cinema: Thinking Outside the Screen de Doru Pop

Romanian Cinema: Thinking Outside the Screen, o carte de Doru Pop

 

Vizionez, deci gândesc. Această parafrazare a celebrului dicton cartezian ascunde unul dintre cele mai impenetrabile paradoxuri ale filosofiei filmului, care nu este acela de a determina dacă mecanismul gândirii cinematografice există cu adevărat, ci de a pătrunde enigmatica relație stabilită între mintea protagonistului, cea a regizorul și a spectatorilor. Întrebarea complicată este cine produce gândirea la filme și ce se întâmplă în mintea acelei entități gânditoare. Doru Pop – Cinematografia Românească: Gândind în Afara Ecranului

Publicată în noiembrie 2021 la prestigioasa editură Bloomsbury Academic, cartea lui Doru Pop despre „mintea cinematografică românească”, privită prin cadrul mai larg al gândirii cinematografice europene, se concentrează pe expresiile filozofice ale cinematografiei contemporane. Filozofic și erudit, volumul tratează, printre altele, subiecte precum neuroșatiința, pentru a articula modul în care se formează gândirea cinematografică și pentru a explora psihicul colectiv în lumea modernă.

Cartea își propune să contextualizeze cinematografia românească în cadrul mai larg al artei filmului european și oferă studii de caz specifice, concentrate pe producții recente precum Proroca (2017) și Nu mă atinge-mă (2018). Analizând lucrările unor regizori renumiți precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu sau Adina Pintilie și Constantin Popescu, Doru Pop investighează chestiuni de „românitate” în rutinele lor cinematografice și situează rădăcinile și amploarea lor filozofică în sistemul cinematografic continental.

Pe pagina oficială a editurii Bloomsbury, Alina Haliliuc, Profesor asociat, Departamentul de Comunicare, Universitatea Denison, SUA, declară despre carte: Cartea lui Doru Pop este subtilă, perspicace și precisă, dezvăluind modul în care cinematograful și metafizicul se bazează pe non-cinematic și post-cinematic și post-metafizic pentru a facilita gândirea și înțelegerea profundă. Pop oferă o imagine de ansamblu generoasă a principalelor întrebări și puncte de dezbatere despre modul în care filmele facilitează gândirea. El nu doar intensifică setul de instrumente teoretice și conceptuale existente în studiile cinematografice despre funcțiile epistemice ale cinematografiei, dar dezvăluie și filmele românești New Wave ca obiecte neepuizabile pentru teoretizare și demers critic.

 Doru Pop este profesor la Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Deține un Master în Jurnalism și Comunicare obținut la Chapel Hill University, Carolina de Nord, în 2002, și un doctorat la Universitatea Babeș-Bolyai, pe baza specializării sale în filosofia culturii vizuale. A fost bursier Fulbright și Ron Brown între 1995-1996 și 2000-2002. A predat un curs de film românesc la Bard College, New York în 2012 și a fost profesor invitat la Columbus State University, Georgia în 2017. La Facultatea de Teatru și Film, profesorul Doru Pop predă cursuri de Teoria comunicării, Cultura vizuală, Introducere la Teoria și Practica Mass-media și Mass-media și Politică.