Când îmi vine să plâng e politic

 

Inspirat de cartea Ancăi Hațiegan, Dimineața actrițelor, performance-ul Când îmi vine să plâng e politic este cea mai nouă creație a companiei independente de teatru Reactor de Creație și Experiment. Realizat cu participarea audio a Marianei Mihuț, performance-ul investighează problematicile meseriei de actriță.

Privim retrospectiv în biografiile personale, în trecutul foarte îndepărtat și spre viitorul în care ștergerea progresivă e una dintre puținele certitudini. Punctăm, refacem, chestionăm și confruntăm aspecte ale meseriei de actriță. Extaze, obstacole, inspirație, lucruri luate așa cum sunt, agonii camuflate. Atunci și acum. Mereu?

Conceptul este realizat de Olivia Grecea, iar punerea în scenă este semnată colectiv de Raluca Mara, Oana Mardare și Alina Mișoc, cu participarea audio a Marianei Mihuț. Realizat în 31 ianuarie 2022, performance-ul a fost urmat de o dezbatere cu publicul, transmisă prin live streaming, despre condiția actriței, la care a fost invitată Anca Hațiegan, autoarea cărții Dimineața actrițelor, cercetătoare și cadru didactic al Facultății de Teatru și Film – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca

Dimineața actrițelor (Polirom, 2019), reface istoria apariției actrițelor profesioniste în Țările Române, în secolul al XIX-lea. Cartea creionează atât contextul general (dificil) în care s-au format și afirmat acestea, cât și destinele lor individuale, într-o serie de mini-biografii reprezentative pentru condiția, mai degrabă vitregă, a femeii și a artistei în perioada de pionierat a teatrului românesc. Autoarea abordează, de asemenea, problematica „diletantelor” din Transilvania, altfel spus a actrițelor aspirante de aici, care nu s-au putut profesionaliza odată cu suratele lor de peste Carpați din cauza condițiilor istorice nefavorabile. Prima femeie cronicar teatral din cultura română beneficiază și ea de un portret amănunțit în Dimineața actrițelor, la fel ca și cea mai importantă conducătoare de trupă din secolul al XIX-lea. Încercarea de descifrare a misterului unui afiș de teatru, întâmplări cu tâlc, un regulament cu titlu intrigant („Despre respectul către artiste”), completează această vastă și, deocamdată, singulară panoramă a începuturilor feminine ale teatrului autohton, cu neașteptate rezonanțe contemporane.

 

Foto: Irina Ionescu