DADA > 100: VIAȚĂ/ ARTĂ/ MUZEU

DADA 100Colocviu internaţional al Facultăţii de Teatru şi Televiziune, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca

 

DADAISMUL ŞI ARTELE SPECTACOLULUI

Organizat de Asociația Persona în parteneriat cu Teatrul Național Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Cluj, Biblioteca Județeană „Octavian Goga“, Institutul Cultural Francez, Asociația Iudaica cu sprijinul Primăriei și al Consiliului Local Cluj-Napoca, 13-15 mai 2016.

DADA > 100: VIAȚĂ/ ARTĂ/ MUZEU este o manifestare culturală de amploare care sărbătorește Centenarul nașterii mișcării Dada, 1916-2016, eveniment aniversar de importanță națională și internațională, având în vedere că inițiatorii acestei mișcări fundamentale pentru evoluția artei secolului XX și XXI au fost Români moldoveni de origine evreiască. Proiectul, prin desfășurarea unui program complex cu multiple evenimente pe parcursul anului 2016, în Cluj-Napoca, cu ecouri naționale și în străinătate, își propune să sensibilizeze publicul avizat precum și cel amator de artă, provocând profesioniști (artiști și cercetători, practicieni și teoreticieni) precum și studenți din domeniile artistice la o revizitare și la o reevaluare a Dadaismului după un secol de la apariția sa pe scena culturii europene și americane.

Unul dintre evenimentele majore ale acestei aniversări este colocviul inernațional Dada și Artele spectacolului, al Facultății de Teatru și Televiziune, care aduce la Cluj personalități din țară și străinătate, specialiști în studiile avangardiste, ctitici de artă și de teatru, care vor conferenția timp de trei zile pe diverse teme legate de moștenirea dadaistă în cultura conteporană. Invitatul de onoare al acestor zile va fi prof. acad. Ion Pop, cel mai mare specialist în avangardele poetice din România.

Pe lângă seria de conferințe și dezbateri, susținute în limbile franceză și engleză, publicul clujean este invitat să participe la două spectacole pe scenarii originale colective inspirate din creația dadaistă și suprarealistă, realizate la Teatrul Național Cluj-Napoca: Tzara arde și Dada se piaptănă, cu Filip Odangiu, Rareș Stoica, Cătălin Codereanu, Cristian Grosu și Ștefana Pop-Curșeu (la Studio Art Club) și Memo, cu Miriam Cuibus și Dragoș Pop (la Studio Euphorion). Un alt eveniment special va fi prezența artistului clujean Adrian Borza, la Muzeul de Artă Cluj, cu un performance muzical neo-avangardist Here and Now.

 

Prezentarea contextului Centenar DADA

În 5 februarie 1916, Hugo Ball şi EmmyHennings, împreună cu prietenii lor pictori Marcel Iancu, Hans Arp şi cu poeţii Tristan Tzara şi Richard Huelsenbeck, inaugurează Cabaretul Voltaire la Zürich. Implicit, se deschide scena pe care se articulează noua mişcare artistică ce va zgudui din temelii arta tradiţională, dând în acelaşi timp un fabulos impuls creator tendinţelor moderniste ale tânărului secol XX.

DADA, fruct al unui hazard bine regizat, este încă de la bun început strâns legat de lumea spectacolului, de improvizaţie, de punerea în scenă de sine şi de arta de a şoca spiritele cuminţi. Domnul Antipyrine, personajul principal al primei piese de teatru a lui Tristan Tzara, nu e oare cel care şi-a asumat patronajul primului manifest dadaist, citit de însuşi Tzara în 14 iulie 1916 ? E uşor de remarcat că scurta dar foarte intensa viaţă a dadaismului este susţinută de o teatralizare constantă a vieţii şi operei membrilor grupului. Dincolo de pasiunea lui Tristan Tzara pentru Hamlet şi pentru spiritul său bufon, chiar înainte de a-şi părăsi ţara natală, teatrul, sub formă „dramatică” sau scenică, n-a încetat niciodată să-l obsedeze: Prima şi A doua aventură celestă a Domnului Antipyrine, Inima de gaz, Batista de nori sunt cele câteva piese pe care le-a compus Tzara. Măştile lui Marcel Iancu însoţeau seratele Dada, la fel ca şi costumele stranii ce trezeau nostalgia ţinuturilor îndepărtate. Şi, mai mult decât atât, cum subliniază Henri Béhar, şi opera poetică, în manifestările dada autentice, „se reducea la acte instantanee”, „dadaiştii trebuind să fie prezenţi pe scenă” şi transformându-se în „actori-manifeste, care nu perorau, ci îşi trăiau ideile, subiecţi şi obiecte ale propriei lor demonstraţii”.

După al doilea război mondial, curentele neo-dadaiste au revoluţionat din nou arta, dincoace şi dincolo de Ocean. Noile avangarde s-au hrănit din dadaism, happening-urile din anii 50-60, la fel ca performance-urile infra sau post-dramatice, le datorează extrem de mult. Să luăm drept exemplu afirmaţia lui Tristan Tzara: „Trebuia să dăm dovada că poezia era o formă vie sub toate aspectele sale, chair cele antipoetice, scriitura nefiind decât vehiculul ei ocazional, deloc indispensabil, dar şi expresia acelei spontaneităţi pe care în lipsa unui calificativ mai potrivit o numeam dadaistă.” Este de ajuns să înlocuim „poezia” prin poezie dramatică, dramă, teatru, cinema, arte vizuale şi avem aici toate premisele teribilelor şi fascinantelor transformări pe care câmpul artistic le suferă încă şi în zilele noastre: provocarea, comunicarea colectivă, bucuria corpului dăruit violenţei sale naturale, eliberarea de orice convenţie, emanciparea limbajului, primejdioasa suprapunere între viaţă şi teatru (artă), spectatorul implicat, participativ, care intervine activ în spectacol.

Plecând de la această puternică şi intimă legătură între Dada şi artele spectacolului, ne propunem să investigăm, în primăvara lui 2016, la o sută de ani distanţă, moştenirea dadaistă, s-o reevaluăm şi să înţelegem care este interesul şi actualitatea teoriilor şi a practicilor dadaiste astăzi.

 

Responsabili proiect: Ştefana Pop-Curşeu, Ioan Pop-Curşeu, Anca Măniuţiu (Facultatea de Teatru şi Televiziune, UBB Cluj-Napoca), Rareș Stoica (Asociația Persona), Responsabil performance: Horea Avram (Facultatea de Teatru şi Televiziune, UBB Cluj-Napoca).

Proiectul DADA > 100: VIAȚĂ/ ARTĂ/ MUZEU susţine candidatura oraşului Cluj-Napoca la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021

 

PROGRAMUL COLOCVIULUI

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)

© Copyright 2019. Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babes-Bolyai